Stel twee auto's met een gelijke te hoge snelheid die naast elkaar rijden langs een flitser word er dan 1 geflitst of beide?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
5.1K

Antwoorden (4)

Er wordt wel geflitst maar geen actie ondernomen
ivm het Doppler effect.

Toegevoegd na 2 minuten:
...

Toegevoegd na 2 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dopplereffect
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste camera's staan gericht op éen rijstrook. De auto op die rijstrook wordt dan geflitst.
13 jaar geleden
Als dit uit de info op de foto blijkt zal er geen accept de deur uit gaan. Op de foto staat nl altijd welk vrt op welke rijbaan is gemeten. De uitleg over het dopplereffect is al gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een flitser op basis van radar kan de foto niet gebruikt worden omdat beide auto's op de foto komen (Bron NRC)

Op de snelweg controleert het KLPD met radar, in vaste kastjes, vanuit verplaatsbare opstellingen of, sinds enkele weken, vanuit onopvallende auto's met radarcontrole. Radarcontrole is niet perfect. Als bijvoorbeeld twee auto's tegelijkertijd langsrijden, is de foto voor justitie onbruikbaar, omdat dan niet kan worden bepaald welke van de twee de maximum snelheid overtreedt.

Flitspalen maken vaak gebruik van lussen in het wegdek en op die manier is dan ook te bepalen welke auto hoe hard reed aangezien de lussen vaak maar op een baan van de weg zitten.