Wat is het verschil tussen een doorgetrokken streep en een dubbeldoorgetrokken streep op een N-weg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
6.2K

Het beste antwoord

Het verschil is alleen cosmetisch, de functie is hetzelfde.
De dubbele streep hoort bij de nieuwe belijning van de wegen. De oude belijning heeft een enkele doorgetrokken streep, de nieuwe heeft een dubbele. Omdat nog niet alle wegen opnieuw zijn belijnd (wordt meestal gedaan bij periodiek onderhoud), kun je beiden tegenkomen.

"De nieuwe strepen geven aan wat de maximumsnelheid is die u op die weg mag rijden:

dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur (km/uur);
dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 km/uur;
geen middenstreep: 80 km/uur, tenzij er langs de weg een bord staat met 60 km/uur.
De nieuwe strepen veranderen niets aan de bestaande verkeersregels en maximumsnelheden op wegen buiten de bebouwde kom."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

om aan te geven dat je daar 100 mag rijden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen verschil tussen een enkele en een dubbele doorgetrokken streep op de weg. Je mag in beide gevallen niet inhalen en je mag er 60 km. per uur rijden.

De dubbele doorgetrokken streep met groen ertussen betekent dat je daar ook niet mag inhalen, maar je mag er 100 om per uur rijden.

Toegevoegd na 1 uur:
Excuses: bij de dubbele doorgetrokken streep staat per abuis 60 km. Dat moet 80 km.per uur zijn.