Als ik - vooral in de stad - iemand op mijn bumper heb hangen zelfs bij een te hoge snelheid dan zet ik mijn alarmknipperlicht even aan. Mag dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel eens plotseling even mijn rempedaal aangeraakt. Daardoor gingen mijn remlichten aan. Mijn achtervolger schrok zich rot en ging afstand houden. Zeer effectief, maar wel een beetje risicovol ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doe ik ook.... maar kan inderdaad ook gevaarlijk zijn...
Cryofiel
13 jaar geleden
De bumperklever natuurlijk. Als je zonder aanleiding flink in de ankers gaat, is de voorste automobilist schuldig. Als je licht je remmen aantikt, is dat een normale aktie - misschien dacht je dat je een kat zag die wilde oversteken, misschien was je op zoek naar de juiste zijweg. Als door dat lichte rem-aantikken een aanrijding ontstaat, is de achterste automobilist schuldig. Het licht aantikken van de rem is namelijk een normale aktie die elk moment kan gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zo is dat Cryo!!!!!!!!!!!!

Antwoorden (5)

De wet zegt:
Signalen: Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.

De vraag is hier: is er sprake van dreigend gevaar als iemand op je bumper zit. Ik denk van wel, dus zou het mogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Guinevere;

Zoals hierboven al aangegeven zit je volgens de letter zowel als de geest van de weg goed. Je begaat dus geen echte overtreding.
Punt is alleen dat mensen die zulk rijgedrag vertonen zich nogal eens geprovoceerd voelen door dat soort signalen. Het bekende gebaar met duim en wijsvinger waarmee je iets kleins aanduidt wil ook nog weleens helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat mag niet. De bedoeling van de alarmlichtjes is voor als je aan de kant komt te staan, of als je even parkeert en snel terug bent.
Het vervelende van communiceren met de alarmlichtjes is, dat je bedoeling onduidelijk is. Ik zag in wegmisbruikers dat iemand het gebruikte als 'dank je wel', maar het kan ook worden opgevat als een uitdaging (vgl middelvinger) of waarschuwing. Het is gewoon niet duidelijk.

Wat ik zelf doe met bumperklevers, is langzamer gaan rijden. Hij kan er niet overheen of onderdoor, en het is zijn ergernis. Niet de mijne.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt ook, vanwege het gevaar achter je moet je een langere remweg hanteren dan normaal, waardoor je snelheid kleiner en afstand naar de voorganger groter moet zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen of de achterligger dat wel snapt is maar de vraag :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Genoeg afstand houden hè ;-) Autorijen is kennelijk voor veel mensen zooooooooo moeilijk....
officieel mag het misschien wel. Maar ik denk dat het niet gewardeerd word, en als je politie tegen komt, die dat ook niet zo leuk vinden. Dit omdat als iedereen dat gaat doen, het een chaos word. Mensen schrikken toch als je dat doet, en mensen die schrikken kunnen rare dingen gaan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens het RVV mag je signalen geven ter afwending van dreigend gevaar, de vraag is hoe jij dit zelf zou willen gaan omschrijven.
Ik denk dat je er niet mee wegkomt, bovendien zegt de WVW (artikel 5) dat jij je niet zo mag gedragen dat je de verkeersveiligheid in gevaar brengt.
Als jij de alarmverlichting aanzet, en degene achter je komt daardoor (bijvoorbeeld schrikreactie) in de problemen heb jij een grote kans daar weer (deels) aansprakelijk voor te worden gesteld.
Kortom zolang je voor jezelf een goed verhaal hebt om je gedrag te rechtvaardigen zal dit bij de politie meer hout snijden als alleen maar zeggen dat er op je bumper werd gehangen.
Herken het gevoel overigens zelf ook, ik kies er dan maar voor om even een baantje opzij te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag hij dan rechts inhalen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe dichterbij ze komen, hoe langzamer ik ga rijden terwijl ik in mijn spiegel contact zoek met de bestuurder achter me...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rechts inhalen is niet toegestaan, het vertragen tijdens het rijden werkt ook inderdaad.