waarom komt er veel rook uit de uitlaat van een auto als de motor koud is?

Vooral als t rond t vriespunt is.
Als de motor op temperatuur is dan komt er geen rook uit.

Zie t vooral 's ochtends bij elke auto.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
9.3K

Het beste antwoord

dit is geen rook dit is condens.

vooral in de winter zal je bij bepaald weer ook OP de auto vocht zien omdat het zonnetje dit niet meer verdampt.

binnen in de auto haal je het vocht weg door de aanjager en de kachel aan te zetten. het slaat neer op je raam (het meest koude plekje in de buurt)
in de onderdelen van de auto zelf zit ook vocht (vocht in de verdeerkap, wie kent het niet :)

bij het starten van de auto blaas je het vocht de (koude) lucht in waar het gaat condenseren.
hierdoor kan het lijken dat de auto meer rookt, maar dit is niet het geval.

op een gegeven moment heeft al het vocht de auto verlaten, en is het 'vele roken' ook afgelopen.

(hetzelde gebeurt tijdens het koken. het vocht zal neerslaan op het meest koude plekje in de omgeving... het keukenraam)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Choke;) en oude onverbrande benzine en koolstof resten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de verbranding van benzine zijn de afvalstoffen: Water en CO2. Dat water is er in de vorm van damp.

Als je op een koude ochtend met je mond in de lucht blaast, dan zie je waterdamp.

Als je op een koude ochtend je auto start, dan zie je ook waterdamp.

De reden dat je dit niet ziet als het warmer is, is omdat warme lucht meer water kan bevatten dan koude lucht. Ik probeer het simpel uit te leggen: De lucht neemt het water niet op, het waterdamp 'lost' niet op in de lucht, maar condenseert. Daarom zie je het.

Toegevoegd na 2 minuten:
De vliegtuigstrepen hoog in de lucht, is ook waterdamp. De lucht is op die hoogte zo koud -40 tot -60 graden Celsius, dat de lucht het water niet kan opnemen, daarom blijft het waterdamp daar een beetje zweven, heel lang zelfs.

Na een tijdje verspreid het zich waarna het zo dun wordt dat het niet meer te zien is. Dat gebeurt ook als je 's ochtends als het koud is buiten ademt of met de auto gaat rijden. Als een auto rijdt zie je het niet, omdat de wind het meteen verspreid. Bij de verkeerslichten of stilstaand verkeer is het goed te zien.

Toegevoegd na 3 dagen:
Het antwoord van eucalypje is een hele mooie toevoeging op dit antwoord, of andersom! Dat is ook een belangrijke factor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij viertakt is het vaak condens dat je ziet, bij tweetakt onverbrande olie die rookt. de verbranding is bij een coude motor namelijk niet optimaal. daarom moet je een auto eerst "warmrijden" voordat je flink gas gaat geven. bij oude brommers is dit makkelijker te merken: je kunt niet direct vol gas geven met een brommer uit 1950/1960. hij weigert dan gewoon totdat de cilinder warm genoeg is voor een goede ontbranding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een koude motor buiten condens ook het feit dat een koude motor minder goede verbranding heeft dan een warme.