Een vraag over verkeerslichten

1. Als je een verkeerslicht bij een spoorwegovergant hebt, en die staat op rood en je staat al bv. 2 min te wachten en het spOor gaat dan dicht, en als het spoor weer opengaat moet je weer 1/2 min. Wachten, is dit normaal? Het zou beter zijn als je dan meteen groen krijgt! 2. Waarom springen verkeerslichten vaak op rood net als je aan komt rijden, er zitten toch lussen in de grond?

Toegevoegd na 38 seconden:
Sorry voor een aantal spelfouten!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
Kimath
13 jaar geleden
die lichten springen alleen net op rood als je flinke haast hebt ;)

Het beste antwoord

Je stelt twee vragen, dus ik geef je twee antwoorden.

1. De verkeerslichten zouden aan de spoorwegovergang kunnen worden gekoppeld. Dan moet dat wel worden gedaan, dat gebeurt niet vanzelf. En dan moet die koppeling ook goed worden afgesteld.

Als jij vindt dat er geen koppeling is, of als er wel een koppeling is aangebracht maar de afstelling is volgens jou niet goed, dan kun je bij de gemeente informeren welke afdeling daarover gaat. Bij die afdeling kun je dan je klacht of suggestie neerleggen.

Hoe beter jij je waarnemingen beschrijft, hoe groter de kans dat de gemeente er iets aan kan en wil doen.

2. Dit is een psychologisch iets. Als dit gebeurt, erger jij je. Als je je ergens aan ergert, valt de bron van je ergernis extra op, en wordt de gebeurtenis beter in je geheugen opgeslagen, dan wanneer je je niet ergert.

Gevolg: na een tijdje ben je alle keren vergeten dat het goed ging, en heb je alleen nog die keren onthouden dat het licht net op het verkeerde moment op rood sprong.

Voor zover jij je kunt herinneren, springt het licht dus *altijd* net op het verkeerde moment op rood.

Dat ligt dus aan je herinnering, niet aan de werkelijkheid.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de spoorweg-automatisering zijn voor de veiligheid zekerheidsmarges ingebouwd. Er kan immers heel onverwacht kort op elkaar nog een trein aankomen.
1/2 minuut oftewel 1/120 uur lijkt lang, maar als je voordat je jou gaat ergeren eerst tot 10 telt; mag je na 20 seconden eens flink op je gaspedaal trappen.
"Op spoor met fatsoen,
en het geduld op groen!"