Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is er zoveel diversiteit onder ambulancediensten?

Als je kijkt naar de politie of de brandweer, dan is dat in heel nederland één 'bedrijf'. Maar kijk je naar het ziekenvervoer dan zijn het veel verschillende organisaties

Alleen al in het noorden van Nederland zijn er wel een stuk of zeven aparte organisaties. De ene ambu rijdt namens een zorgverzekeraar, de andere is van een taxibedrijf en weer een is van een ziekenhuis.

Is dit gedaan om de ambu-diensten onderling 'scherp' te houden? Ik kan me niet voorstellen dat het gedaan is om overal op tijd ter plaatse te kunnen zijn want dan zou het ook net zo goed een (overheids)organisatie kunnen zijn welke op meerdere plekken zit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
516

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Politie en brandweer zijn niet 1 bedrijf. De diverse (regio)korpsen zijn tamelijk zelfstandig. Aan het vormen van één Nationale Politie wordt nu gewerkt.
De situatie met verschillende ambulancediensten is hirtorisch gegroeid. Alleen echt grote gemeenten hadden een GGD, met name voor ongevallen, en oarticuliere ambulancediensten die zich meer op ziekenvervoer richtten. Op het platteland waren alleen particuliere ambulancediensten.
Later zijn de GGD's regionaal gaan werken, zodat je die nu ook daar tegenkomt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik denk omdat er veel gelt te halen valt in het vervoeren van zieke mensen.
En waar iemand geld ziet...
Ik denk dat het puur commercieel is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding