is zeewater zout genoeg om als alternatief te gebruiken voor strooizout?

ivm tekort aan strooizout vroeg ik me dit af

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (3)

Aangezien zeewater ook gewoon kan bevriezen (zie de zuidpool, ijsschotsen e.d.) is het misschien niet handig om water te gebruiken. Vanwege het dunne laagje water zal dat wellicht te snel bevriezen.

Wel gebruiken verschillende gemeenten bij gebrek aan strooizout zeezand. Zand maakt ijs en sneeuw ook stroever, maar heeft als nadeel dat het het riool doet verstoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan, sterker nog, het wordt al gebruikt. Alleen niet in nederland. Dit stond op wikipedia bij strooizout:
Er zijn verschillende soorten strooizout. Zo bestaat strooizout uit vacuümzout, steenzout of zeezout. Zeezout is in Nederland niet gebruikelijk. (...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
het gaat om zeewater, niet om zeezout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee: zeewater ZOUT ;) goed blijven lezen
itsme
13 jaar geleden
nee, is zeewater zout genoeg, heel goed lezen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee freek46, er wordt gevraag 'is "zeewater" zout genoeg'?. Dus of het zoutgehalte hoog genoeg is om te gebruiken als strooimiddel. Er wordt niet gevraagd of zeewaterzout genoeg is. goed blijven lezen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha itsme, je was net sneller. misschien kan gast35176 het nog even toelichten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hehe dan is de vraag niet goed geformuleerd. maar ja ach he. Je kan het zout uit het zeewater halen en daar mee strooien...:P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zou wel fijn zijn want ik weet het nog steeds niet zeker...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo de vraag niet goed geformuleerd? Zeewater valt nog op te pompen, maar zelfs dat levert economische problemen, wat denk je dat het dan gaat kosten als je het zou moeten indampen of zelfs destilleren om aan dat zeezout te komen Freek?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat hier niet om economische principes, het gaat erom of het kan of niet... er wordt toch geen euroteken vernoemt in die vraag???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is wel goed geformuleerd. Als het om zeewater zou gaan dan had de vragensteller zeewater geschreven of zeewaterzout, maar geen zeewater zout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, ik stel het chronologisch. A) de vraag wordt gesteld over zeewater (niet over zeezout)
B) jij geeft antwoord over zeezout
C) iemand wijst je erop met de woorden: "het gaat om zeewater, niet om zeezout."
D) jij reageert met "nee: zeewater ZOUT ;) goed blijven lezen"
E) om na enige reacties te komen met "hehe dan is de vraag niet goed geformuleerd." Hoe weet jij wat de vraagsteller bedoelt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou dat vraag ik me dus af... het zou toch kunnen dat hij het zout uit het zeewater bedoeld?? Ik vind het nog steeds niet echt duidelijk. Maar we kunnen wel even kijken wat andere mensen ervan vinden (http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-zeewaterzout-zeewater-zout.116679)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou ik weet wel dat hij het niet over geld heeft, en ik snap ook niet zo goed waarom jij daarover begint...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, je hebt gelijk mlodewijk. bovendien staat bij trefwoorden: zeewater, geen zeewaterzout. geeft verder niets freek46, vergissen is menselijk, maar wel extra grappig als je iemand anders opdraagt goed te lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar "zeewater zout" of "zeewaterzout" is geen goed Nederlands, het is gewoon "zeezout" althans het woord dan en dat is gewoon NaCl, met hooguit een paar sporenelementen erin die misschien niet in 'landzout' zitten. Dus of zeezout zout genoeg is zou niet echt een handige vraag zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hehe weet ik wel. maar ik ben er nog steeds niet zeker van want zeewaterzout is volgens spellingscontrole fout gespeld. we zullen er altijd (ik in ieder geval wel) naar blijven gissen i guess xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk dat bedoel ik dus is de vraag niet op de juiste manier gesteld. Maar het leek mij logischer dat hij zeezout bedoelde en geen zeewater...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vond het een mooie discussie :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, je roept in ieder geval een hoop reacties op. gast zien we hier w/s nooit meer terug haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahaha ach ja daar doe je nix aan. twas wel interesant om met jullie standpunten te delen. alleen een beetje jammer dat ik het nog steeds niet zeker weet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat met economische motieven was een gedachtensprongetje van mij Freek. Natuurlijk is zo'n discussie niet persoonlijk bedoeld of zo, we worden er allemaal (ik in ieder geval) als het goed is alleen maar wijzer van. Wat Dubya zegt is overigens wel jammer, als een gast een vraag stelt en er is iets niet duidelijk is de kans klein dat dat ooit nog verhelderd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je het niet zekerweet wraarom andwoord je dan??xD lol lijkt wel een chatroom hier:p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@dubya je weet maar nooit ik kwam bijna een jaar geleden ook als gast per ongeluk op gv terecht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ah dankjewel gast, is dat ook weer uit de wereld!
als je het zout uit de zee haalt, kan je het wel gebruiken als strooizout, maar je moet wel veel meer gebruiken dan wanneer je normaal strooizout gebruikt, maar er zitten ook veel nadelen aan... want als het echt kon, en het was net zo goed als gewoon strooizout, had de regering het vast allang ingelast...