voor je snorfiets een bromfietscertificaat?beetje raar .je rijdt op een hele andere plek,en dus andere regels.klopt dit wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (3)

nee de regels zijn zo goed als het zelfde. maar bij het examen moet je allebij de dingen leren, omdat je van te voren niet weet wat voor soort je wilt gaan besturen. want met een snor moet je overal op het fietspad, en met een brom moet je af en toe op de weg, dus daar zit het verschil, maar verder is alles het zelfde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook met een snorfiets neem je aan het verkeer deel en moet je de verkeersregels volgen die over het algemeen ook voor een bromfiets gelden.
Daarnaast gaat het bij de theorie en de rijproef niet alleen om de verkeersregels, maar ook om gevaarherkenning, verkeersinzicht en voertuigbeheersing. Daarbij maakt het niet uit of je op een snorfiets of bromfiets rijdt.
Dat bromfietsers -zo nu en dan- op de rijbaan moeten rijden heeft te maken met de minimale snelheidsverschillen ten opzichte van de automobilisten. Deze minimale snelheidsverschillen maakte de bromfietser -rijdend op een naastgelegen fiets- bromfietspad- vooral bij afslaan van automobilisten een kwetsbare weggebruiker, omdat de bromfietser te vaak te laat werd opgemerkt. De regel bestaat dan ook nog niet zo lang. Het aantal verkeersongevallen met bromfietsers is hierdoor -binnen de bebouwde kom- sterk afgenomen.
Doordat snorfietsers (theoretisch) aanzienlijk langzamer rijden dan automobilisten en bromfietsers speelt het probleem voor snorfietsers niet of minder.
Dus: verkeersveiligheid ligt aan de regel ten grondslag, maar beiden zullen in het verkeer de regels moeten kennen en kunnen toepassen en het voertuig voldoende moeten beheersen. Binnen de bebouwde kom is het verschil tussen beiden niet zo heel groot, buiten de bebouwde is er nagenoeg geen verschil (behalve de snelheid).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een motor op meer dan 2 wielen heb je een rijbewijs B nodig (is voor een auto). Ik bedoel dat je niet voor ieder vervoermiddel een specifiek rijbewijs hebt. Zo raar is dat dus niet.