Tellen de - streepjes mee bij een kenteken?

Bijvoorbeeld je heb 14-AV-98 en 14-AV9-8.

Zijn die dan dezelfde kentekens of zijn het twee verschillende?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
6.8K

Het beste antwoord

Het kenteken 14-AV9-8 bestaat niet.

Nederlandse kentekens zijn *altijd* zodanig, dat er nooit twee hetzelfde kunnen zijn. Dat geldt ook als je de streepjes niet plaatst.

Toegevoegd na 2 minuten:

Juist daarom zijn er drie letters, en dan een cijfer. Als er drie letters zouden zijn, en dan een letter, zou je *wel* verwarring kunnen krijgen. Dan zouden 14-AB-CD en 14-ABC-D hetzelfde worden als je het streepje zou weghalen.

Om die reden zullen die combinaties (twee cijfers, drie letters, één letter) nooit worden gebruikt.

Een goede reden om dit te voorkomen is dat veel elektronische systemen de kentekens opslaan zónder streepje. Ook in zulke systemen zullen alle kentekens verschillend moeten zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:

In andere landen zijn de streepjes (of witruimtes) soms wél van belang. Neem bijvoorbeeld Duitsland. Daar kan iemand uit Keulen het nummerbord "K ST 123" hebben, met de K van Köln. Iemand uit Kassel kan het nummerbord "KS T 123" hebben, met de KS van Kassel.

Het is wel eens gebeurd dat hierdoor de verkeerde persoon een boete kreeg. Bijvoorbeeld wanneer de persoon uit Kassel naar Nederland komt en een parkeerboete krijgt. De parkeerwachter schrijft dan op de bekeuring het kenteken "KST123" op, waarna de bekeuring naar de persoon uit Keulen wordt gestuurd.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De streepjes tellen zeker mee! Dit zijn 2 verschillende kentekens. Doordat de streepjes meetellen, was het mogelijk nieuwe nummerplaten te maken, anders waren ze nu allemaal op geweest.

Toegevoegd na 1 minuut:
De nummerplaat 14-AV9-8 kan echter niet bestaan. Er kan nooit een cijfer achter een letter of andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende series kentekens in omloop, per serie verschilt de indeling (streepjes) van het kenteken. Maar dan nog kan je geen dubbele identieke kentekens krijgen in nederland. Het ligt aan een unieke combinatie en die wordt eenmaal uitgegeven. Pas als deze combinatie niet meer bestaat (sloop ed) kan de RDW besluiten de combinatie opnieuw uit te brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn dan twee verschillende. Het is ook een aanduiding van wanneer het nummerbord uitgegeven is. Op het moment zijn die met 3 letters in het midden de nieuwste en de kentekens met 2 cijfers - 2 letters - 2 letters, die van daarvoor. Het zou best kunnen dat die uit jouw voorbeeld 2 cijfers - 2letters1cijfer - 1 cijfer de volgende is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oude kentekens bijvoorbeeld 08-TK-ZR zijn nu veranderd. Nu ziet je bijvoorbeeld: 22-HBX-8. Het kenteken dat jij dus opnoemt bestaat niet.

Op dit moment tellen streepjes dus ook niet mee.

Je kan er zelf achter komen door naar www.rdw.nl te gaan, aan de rechterkant te klikken op voertuiggegevens raadplegen en dan een kenteken invoeren. De streepjes hoef je NIET in te voeren, RDW herkent het kenteken.

Zie bron.