Ons nationale vliegveld Schiphol ligt in de provincie Noord-Holland in de gemeente Haarlemmermeer. Haarlemmermeer is nu een polder, maar was vroeger een meer. In de noordoosthoek van dit meer was een soort baai voor alle schepen.

Bij sterke aanhoudende zuidwesterstormen vergingen daar veel schepen. Die noordoosthoek werd dus een schepengraf. Een ander woord voor graf is 'hol'. Die hoek werd dus scheepshol genoemd. Het woord scheepshol werd later Schiphol. En daar is het vliegveld naar vernoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens wiki:
"De naam Schiphol komt al voor in een stuk, gedateerd 11 september 1447 ("Sciphol"). De oorsprong van de naam staat niet vast, maar zou verwijzen naar een moerasachtig stuk land waar men hout (Gotisch: 'scip') kon halen; naar een bedding voor schepen; of naar de scheepsrampen die juist in deze noordoostelijke hoek van het Haarlemmermeer ("scheeps-hel") veel voorkwamen omdat die lagerwal was bij de meest voorkomende windrichting. Een andere verklaring die hier enigszins op aansluit wijst op een oud woord 'hol' dat 'graf' betekende. Weer een andere theorie zoekt het bij een woord dat verwant is met 'hal' (en het Engelse "hall"), wat juist zou duiden op een toevluchtsoord voor schepen in nood, een veilige haven. Ook kan 'hol' nog duiden op een speciaal aangelegde halfronde dijk in de Haarlemmermeer die er van boven uit zag als een hol. Hierachter konden schepen schuilen tijdens noodweer."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchthaven_Schiphol#Naam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De naam Schiphol komt al voor in een stuk, gedateerd 11 september 1447 ("Sciphol"). De oorsprong van de naam staat niet vast, maar zou verwijzen naar een moerasachtig stuk land waar men hout (Gotisch: 'scip') kon halen; naar een bedding voor schepen; of naar de scheepsrampen die juist in deze noordoostelijke hoek van het Haarlemmermeer ("scheeps-hel") veel voorkwamen omdat die lagerwal was bij de meest voorkomende windrichting. Een andere verklaring die hier enigszins op aansluit wijst op een oud woord 'hol' dat 'graf' betekende. Weer een andere theorie zoekt het bij een woord dat verwant is met 'hal' (en het Engelse "hall"), wat juist zou duiden op een toevluchtsoord voor schepen in nood, een veilige haven. Ook kan 'hol' nog duiden op een speciaal aangelegde halfronde dijk in de Haarlemmermeer die er van boven uit zag als een hol. Hierachter konden schepen schuilen tijdens noodweer.
Volgens een informatiepaneel nabij Bovenkerk van de Stichting 'Oud Aalsmeer' werd 't Schipholl voor het eerst in 1447 genoemd: "Vier maden lands liggende in de Aelsmerbanne in Schipholl". Betekenis: Laaggelegen land waar takken werden gesneden (Scip = afgesneden tak). 't Schipholl bestond en bestaat uit de Kleine Poel, het Zwarte Pad, het oeverlanden reservaat en het poldertje van Sloothaak met stadskwekerij. Het gebied behoort waterstaatkundig tot de Buitendijkse Buitenveldertse polder. Na de noordelijke grenssloot, het voormalige fort en het militaire vliegveld siert nu de nationale luchthaven zich met de naam van dit gebiedje aan de noordoostelijke grens van Aalsmeer: Schiphol. Die naam is dus in de loop der eeuwen enkele kilometers naar het westen verschoven.

Toegevoegd na 11 uur:
Mijn excuses!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoeld waarschijnlijk de naam van het vliegveld. Het vliegveld is genoemd naar het fort Schiphol. Het fort Schiphol is lang geleden afgebroken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meest populaire verhaal over het ontstaan van de naam is dat op deze plek in het vroegere Haarlemmermeer veel boten zonken. Deze plek kreeg de naam: Schip Holl of Scheepshol. Het woord hol betekent dan: graf. Schiphol zou dus een plek zijn waar schepen naar de bodem van het meer zonken. Er zijn echter nooit wrakken gevonden toen het Haarlemmermeer werd drooggepompt, dus dit verhaal is waarschijnlijk niet waar.

Een andere uitleg van de naam zegt dat de naam komt van het woord: scheepshaal. Dit is een sloot waar schepen van het ene meer naar het andere meer werden gesleept.

Een derde uitleg vertelt naam afkomstig is van: scip hol. Dit is een laaggelegen stuk land (hol, zoals in Holland) waar hout van werd afgehaald voor het bouwen van schepen.