Zou het niet veel veiliger vliegen zijn als alle passagiers in een vliegtuig verplicht altijd hun gordels moeten gebruiken?

Gewonden bij plotselinge turbulentie (zie bericht). Vaak zie ik volwassenen, maar ook kinderen over stoelen hangen en 'wandelingetjes' maken door de gangpaden alsof het de Kalverstraat is. Zich kennelijk totaal niet bewust van het loerende gevaar.

http://www.nu.nl/algemeen/1961759/gewonden-door-turbulentie-op-vlucht-lufthansa.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Nee hoor turbulentie kan ook aardig onverwacht komen.

En het onverwachte is waar we ons voor moeten beveiligen.
JE auto gordel heb je ook aan voor misschien die ene keer.

Toegevoegd op 10-05-2009 20:12:46
Ik zou zeggen. Als je zit. Wat is dan je reden om hem niet om te hebben? Je kan hem zo los stellen als je zelf wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja, veel veiliger.
Maar laten we dat aan de passagiers overlaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het moment dat het dragen van gordels in de lucht niet meer verplicht is, mogen mensen naar het toilet, spullen uit het bagagevak halen etc.
In principe wordt tijdens vluchten wel altijd AANGERADEN altijd de gordels om te hebben. Dit om te voorkomen dat mensen bij turbulentie ineens gewond kunnen raken.

Maar ieder mens heeft zoiets van: Het is niet meer verplicht, dus ik doe het lekker niet. Met tot gevolg dat zulk soort ongelukken, kunnen gebeuren.

Verplicht stellen lijkt me een goed idee, maar dan is niet meer duidelijk wanneer men naar het toilet kan. En als mensen weten dat ze naar het toilet mogen (als er bijvoorbeeld een ander lampje zou gaan branden) denkt een groot percentage gelijk: Dan mogen ook de gordels los. En dan zullen ze gelijk hun gordel los doen.

Verbieden om naar het toilet te gaan in een vliegtuig lijkt me sowiezo niet handig (vooral niet op lange vluchten), dus die optie valt ook af.

Al met al blijft het dus ook een kwestie van eigen verantwoordelijkheid van de passagiers. Als iedereen gewoon zou doen wat wordt aangeraden (dus de hele vlucht de gordel om behalve als je even MOET opstaan) zullen zulk soort ongelukken minder snel voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jawel maar hoe ze dan naar de w.c. moeten? opvangbakjes in de stoelen dan maar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Turbulentie laat zich meestal heel goed voorspellen, Dus het is de zekerheid van altijd vastgesnoerd zitten of de onveiligheid dat er een voorspelling fout loopt... Het optimum zit dus bij het laatste, niet vastsnoeren tijdens de trip, is dus ook het meest comfortabelste...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik moet je hier tegenspreken. Piloten geven (via de luchtverkeersleiding) de turbulente gebieden aan elkaar door, maar turbulentie komt ook vaak uit het niets. Google maar eens op CAT (Clear Air Turbulence)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel turbulentie is echt niet te voorspellen. Zeker luchtzakken zie je niet aankomen. Het gaat vaak om zeer lokale fenomenen die plots kunnen opzetten en verdwijnen. Een onweersbui zie je wel aankomen en is te voorspellen maar dar houdt het echt vaak op.
De meeste turbulentie ziet de piloot aankomen, en meestal proberen ze het gebied dan te ontwijken.

Ik heb wel meegemaakt dat je je koffiekopje heel goed vast moest houden, en dat je bijna uit je stoel rammelde. Dan komt de piloot er later in met "sorry, die had ik niet aan zien komen". Soms wordt de turbulentie ook aangekondigd, en dan blijft men meestal ook wel netjes zitten.

De vlucht hier was tamelijk kort (Munchen-Portugal, meen ik), dat moet je zittend zonder toiletgang kunnen volhouden, op langere vluchten is een beetje beweging toch wel aan te raden.

Maar de meeste reizigers zullen zich van het gevaar/risico niet bewust zijn, en als ze dat wel zijn, is het een afweging. De kans dat net jouw vlucht zoveel turbulentie heeft, is natuurlijk heel erg klein. Meestal komt het in het nieuws, en dat gebeurt toch maar bar zelden (eens in de tien jaar, schat ik). Ik zou mijn kinderen er ook niet voor in hun stoel vastbinden, want dan zijn ze drie uur niet te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het is veiliger, maar niet haalbaar natuurlijk. Op een korte vlucht wel, maar bij een vlucht van 12 uren zul je toch af en toe moeten bewegen. Volgens mij is 12 uur stil zitten dan zelfs niet geheel zonder risico´s.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel veiliger, maar de mensen die geen gordel dragen lopen zelf het meeste risico. Daarom hoeft het van mij niet verplicht te worden. Bovendien komt het volgens mij niet vaak voor dat er gewonden vallen, anders was het niet op een nieuwssite komen te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang ze zitten is het idd veiliger maar om mensen nu te verplichten om halve dagen als een rollade ingepakt te zitten is denk ik slechter voor de gezondheid dat die ene gewonde bij turbulentie. Niet alleen met het oog op WC bezoek en trombose risicos maar ook het humeur van de passagiers. Mensen verplichten om op lange vluchten permanent in de gordels te zitten is vragen om sacherijnig en agressieve passagiers. Daarbij loop je bij turbulentie net zo hard kans gewond te raken door personeel dat het evenwicht verliest en los rond vliegende materialen van willekeurige passagiers (eten, drinken, leesboeken, etc....)
Uiteindelijk win je er denk ik helemaal niks mee met passagiers te verplichten in de gordels te zitten.