Wat heeft de purser via zijn "control ruimte" allemaal in de hand?

Op een foto zag ik dat de purser een ruimte had met allerlei knopjes. Wat kan de purser allemaal besturen? Hoe heet zo een ruimte? Bestaan ze nog? En in welke typen vliegtuigen? Foto:http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=5849430&nseq=70

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

- de temperatuur aan boord, en dan per sectie in het vliegtuig (zo kan het dus warmer gemaakt worden in de staart of in de bussiness-class)
- de films, die de passagiers kunnen uitkiezen tijdens de vlucht
- het geluid van de 'belletjes', als een passagier een cabin attendant wil roepen (als er in een bepaald werkgebied erg veel kleine kinderen ontdekken, dat die belletjes te 'misbuiken' zijn, en de ouders grijpen niet/te weinig in, kan de purser het geluid uitzetten, zodat er in de pantry (boordkeuken) niet een doorlopend irritant gepingel te horen is, wat ook de laatste passagiersrijen meekrijgen. Omdat er gelijktijdig ook een blauw lampje aangaat, weten de cabin attendants toch, welke passagier ze geroepen heeft)
- de werking van de telefoons bij de passagiersstoelen, en in de meest moderne vliegtuigen ook de internetaansluitingen.

Het wordt het 'purserkantoor' genoemd, en op alle wide-body-vliegtuigen zijn ze te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of dat de standaard ruimte is van een Purser.
Een purser is gewoonlid van het cabinepersoneel, en zorgt ervoor dat alles aan boord netjes verloopt.

Ook staat hij in verbinding met de cockpit.

Meestal is de rol van een Purser een beurtrol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij Amerikaanse maatschappijen is de purser soms een beurtrol, maar bij Europese maatschappijene niet hoor - hij/zij is de verantwoordelijke van het cabinepersoneel, is 'boven de sterkte', dus heeft geen werkgebied met een bedienende taak, maar de hele cabine en de passagiers vallen onder zijn/haar verantwoording, met alleen de captain als ranghogere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
KLM doet ook aan de beurtrol.
De purser beschikt ook over een bedieningspaneel om de noodglijbanen voor en na de vlucht in elke deur te activeren respectievelijk deactiveren. Hiervoor heeft elke maatschappij haar eigen commando.

(“Cabin crew, yellow door selectors automatic”, “Cabin attendants, all doors in flight”, “Cabin crew, arm and cross-check, etc”)