Is het zo dat je in de staart van een vliegtuig het meest last hebt van eventuele turbulentie? En wat is hier de verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

een rubberen worst (extreem voorgesteld). De "stabiliteit" in turbulentie wordt gewaarborgd door de staart. Als er dus turbulentie optreedt (bijvoorbeeld: het hele vliegtuig wordt naar beneden gezogen), dan zal de staart hier als eerste op reageren om een stabiele reactie (staart naar beneden) te geven.

Op het moment dat de staart naar beneden geduwd wordt, kan het alweer zijn dat het vliegtuig door de turbulentie (per definitie willekeurig) terug omhoog geduwd wordt. De staart zal dan compenseren door "staart omhoog" krachten uit te oefenen. Nu, als dit snel gebeurd, dan zal door traagheid het eerste "staart beneden" gevoel nog niet merkbaar zijn in de cockpit, alvorens de tweede instructie "staart omhoog" de eerste alweer neutraliseert. De staart zelf zal wel onmiddellijk proberen bewegen, waardoor de mensen achterin wat meer op en naar gaan bewegen.....

(Kijk op onderstaande link voor deze interessante materie...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben stewardess en weet uit ervaring dat dit zeker klopt.
Dan bellen we van achter naar de cockpit: het fasten seatbelt moet aan! En zij denken: het valt nog erg mee.

Ik kan alleen niet zo mooi uitleggen waarom, maar het klopt zeker. Hoe verder naar achter in het vliegtuig, hoe meer je merkt van turbulentie.