onze zoon vroeg in de auto of een vliegtuig ook een toeter heeft ? wij konden daar geen ja of nee op zeggen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (5)

Nee, een vliegtuig heeft tegenwoordig geen toeter meer.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt raar, maar een aantal burgertoestellen zoals bvb Boeing 737 hebben inderdaad een claxon of toeter aan de buitenkant van het vliegtuig.

Deze toeter werkt automatisch en kan niet door een piloot bediend worden. De claxon waarschuwt het grondpersoneel als bepaalde elektronica componenten dreigen te verhittten of als bvb het hulpaggregaat of APU (auxiliary power unit) vuur vat.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud je zoon is. maar als je dit aan een 3 jarige moet uitleggen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitspraak: ˈklɑksɔn de -woord (mannelijk) claxons Zelfst. Naamw. toeter van een auto. Je hebt gelijk. Een vliegtuig heeft geen toeter zoals in een auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
`HAHA Das leuk. Nooit geweten. Een toeter is een toeter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een correctie maarten1992: De toeter die jij bedoelt is een "fire horn" en die zit in de "main wheel well" die gaat idd automatische af, of als de piloot een fire test doet.... In de cockpit zit een knop die heet "grd call" die word door de piloot gebruikt om aandacht van het grond personeel te krijgen. die toeter zit in de neus wheel well....
Afhankelijk van de fabrikant, maar over het algemeen: Nee, een groot vliegtuig niet. De motor van een vliegtuig maakt zoveel geluid dat een toeter niet hoorbaar zou zijn. Het heeft dus geen zin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, veruit de meeste vliegtuigen hebben een claxon. Ik weet dat ze ook zonder bestaan, maar die ben ik zelf gelukkig nog nooit tegen gekomen.

Deze 'toeter' wordt overigens niet gebruikt om andere vliegtuigen in de lucht te attenderen dat jij voorrang hebt, maar om vanuit het toestel met de crew op de grond te communiceren of hun aandacht te trekken. Daarom zit hij ook bij het neuswiel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovenstaand antwoord is correct.

Vliegtuigen hebben een toeter om personeel beneden op het platform te attenderen.
Meestal een werknemer die met een een communicatie set bij het voorwiel kan inloggen om met de bemanning te praten.

De toeter heeft geen enkele functie zoals wij die in auto's hebben. Reden: Je hoort bij een draaiende motor die toeter toch niet