Waarom applaudisseren passagiers bij het landen van het vliegtuig?

We klappen toch ook niet voor een buschauffeur die bij de halte stopt. Voor de bakker als hij een brood gebakken heeft. Of voor de kassajuffrouw als ze me m'n bonnetje geeft.

De piloot doet toch gewoon zijn werk? Persoonlijk denk ik dat hier 'de kudde' elkaar gewoon na-aapt. Als een gek begint te klappen doet de rest het ook.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Het slaat eigenlijk ook nergens op.
Ik zal het je nog sterker vertellen als de passagiers klappen bij het landen van het vliegtuig
dan zit de piloot zo ver weg dat hij dat klappen niet eens hoort.
Dit is meer voor de mensen een applaus voor hun zelf dat ze veilig geland zijn.
En op hun bestemming zijn aangekomen.
De piloot heeft een grote verantwoording qua hoeveelheid mensen die hij moet veilig moet vervoeren.
Die verantwoordelijkheid heeft de kassajuffrouw of de bakker veel minder.

Ik heb ook een voor andere mensen geklapt die hun werk deden naast de piloot.
En dan staan die mensen die gewoon hun werk doen en alle mensen er om heen toch wel heel raar te kijken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Correctie: de eerste moet in de zin staat er te veel die moet weg.
En alinea 2 moet een, eens zijn.
Dit is gebeurd in de snelheid van het typen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Ik heb het 1 x meegemaakt dat er geklapt werd, toen het een erg moeilijke landing was.

Verder heb ik het nooit meegemaakt.

Waarschijnlijk in alle andere gevallen vakantievluchten met mensen die blij zijn dat ze aan het bier mogen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien in Oktober weer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou wel een applausje waard zijn !
ik denk persoonlijk dat dat automatisch gebeurd omdat de mensen blij zijn dat ze veilig zijn geland. als een vliegtuig neerstort dan applaudiseren ze niet dus lijkt me logisch dat ze dan uit blijheid applaudiseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is applaudiseren na een geslaagde landing echts iets voor vakantievluchten. In lijnvluchten kom ik het (gelukkig) nooit tegen.
Waarschijnlijk iets voor onervaren luchtreizigers die niet weten wat gebruikelijk is(of ze zijn inderdaad blij dat ze aan het bier kunnen).
13 jaar geleden
Na de landing bij een vakantievlucht maak je het regelmatig mee, maar het is flauwekul.
Waarom de mensen dit doen? Ik heb geen idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een kassa bon valt niet te vergelijken met een vliegtuig met een paar honderd mensen aan de grond zetten. ik klap nooit ik vind het onzin ik denk het meerendeel gewoon klapt omdat ze blij zijn dat ze weer thuis zijn ..;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik klap vooral omdat ik zo blij ben dat de piloot mij weer veilig op de grond heeft gezet. Doodsbang ben ik in een vliegtuig. Dus misschien klap ik wel voor mijn eigen moed om toch in dat toestel te stappen. En heeft het niets met de prestatie ven de piloot te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen zijn toch altijd een beetje zenuwachtig bij een (vakantie)vlucht. Het is een positieve ontlading en blijheid dat het allemaal goed is gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan vraag ik mij af op wat voor vluchten jij gezeten hebt want het is zeker niet gebruikelijk.
Ik vlieg regelmatig en maak het zelden mee. Op vluchten naar Suriname klappen mensen wel bij het landen maar dat komt omdat die mensen altijd zo super enthousiast zijn dat ze weer naar hun land gaan dat ze uit spontaniteit beginnen te klappen. Ik kan mij dus voorstellen dat op vluchten naar de Antillen dit ook gebeurt, maar voor de rest........echt niet.

Of het moet een noodlanding geweest zijn en de piloot heeft het vliegtuig keurig aan de grond gezet, maar dan klap ik ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn de typische vakantievluchten (vaak charters) waar dit gedaan wordt, niet de lijnvluchten die vol zitten met zakenreizigers en migranten die hun familie bezoeken. Ik ken het verschijnsel wel. Het is wel een rare gewaarwording als je een intercontinentale vlucht met overstap in Madrid hebt: voor het stuk Miami-Madrid is er niemand die klapt bij de landing, maar vervolgens stap je voor het stukje Madrid-Schiphol in een vliegtuig vol korte broeken, teenslippers en roodverbrande velletjes, een sfeer als bij een schoolreisje zonder toezicht, een hoop gebral en, inderdaad, dat bizarre applaus bij de landing.
Dat is onstaan,toen vliegen voor de (gewone) mens nog erg ongewoon was. UIt dankbaarheid,dat men veilig op de bestemde plaats was aangekomen, werd er geklapt en tevens omdat de piloot zo'n autoriteit was,die men geen fooi kon geven,zoals met een busreis wel aan de chauffeur gegeven kon worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doen mensen die het maar wonderlijk vinden dat het goed afloopt.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een ontlading voor de mensen: pfff, we zijn veilig geland! Het is toch altijd best spannend...
Heb meegemaakt dat mensen gingen klappen (oke, ik deed zelf ook mee * shame) toen de attractie Vila Volta in de Efteling klaar was. Hahaha, blijkbaar ook blij dat we weer veilig geland waren. ik denk dat het dan echt een soort van ontlading is...maar vreemd is het wel! Leuke vraag trouwens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het BNN programma VOC hebben ze het ook een keer afgevraagd toen gingen ze inderdaad klappen voor een ober die de gevraagde bestelling bracht enz.
Ik denk dat de mensen het doen omdat de piloot toch een beetje jouw leven heeft beheerst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel stom inderdaad,

Als je gaat klappen horen de piloten je inderdaad niet en wat nog het stomste van alles is, is dat de mensen beginnen te klappen als het vliegtuig de grond heeft geraakt en nog met zo'n 250 km/h over de landingsbaan raast om af te remmen.

Dit is juist nog helemaal geen veilig einde van de reis er kan juist nog van alles gebeuren. Mocht ik ooit klappen is wanneer ik door de aviobrug uit het vliegtuig loop!! LOL