Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom taxiet een vliegtuig steeds vaker op een motor binnen of naar de startbaan toe?

Ik zie het steeds vaker op Schiphol. Ik denk dat het niet komt door dat je dan brandstof bespaard?! Immers de ene motor moet dubbel zo hard werken om het vliegtuig te laten taxieën....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Sorry voor het Engels, maar het zit zo:

Fuel can also be conserved on the ground. Jet fuel is consumed when taxiing or parked at the gate with the engines running. American flighs taxi on one engine whenever possible. This results in a 30% fuel reduction and $4 million in additional annual savings for American Airlines, according to Chealander.
(Lees meer...)
escape
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

de meeste vliegtuigen die je op schiphol ziet zijn passagiers vliegtuigen, die halen een gemiddeld snelheid van 500knots...(926km/uur)

je mag niet harder taxieen dan 15 knots (27Km/uur[geleerd in microsoft Flight simulator X]

je gebruikt niet zo veel brandstof als je 15knots rijd...

Toegevoegd na 2 minuten:
En vliegtuigen kunnen heel heel heel er lang vliegen zonder de kerosinetanks bij te vullen... dus het maakt niet zo veel uit...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me dat de motoren wel ff warm mogen worden eerst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een rollend vliegtuig op 'snelheid' te houden, is maar héél weinig vermogen nodig, en één motor is dus voor taxien genoeg - en hij hoeft echt niet 'dubbel'zo hard te werken...Het grootste deel van de taxi-weg is de motor stationair)
Behalve dat je brandstof spaart, scheelt het ook een heel stuk in de geluidshinder : in de wijde omtrek van Schiphol hoor je een voortdurende 'zoem' door de taxiende toestellen.
(Is me opgevallen, toen de vulkaan op Ijsland het vliegverkeer lamlegde : ik woon zo'n 20 km hemelsbreed weg van Schiphol - ik was me voor die tijd helemaal niet bewust van die 'zoem'...)

De geluidsnormen worden steeds strenger : na de start moeten de piloten al heel snel hun 'max power' reduceren, en bepaalde, oudere types vliegtuigen, mogen helemaal niet meer op Schiphol komen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Taxieen naar de gate kan op 1 of 2 motoren, Taxien naar de startbaan ook, maar dat doet men niet.
Stel dat je op de startbaan staan en hij start niet. Dan heb je een probleem. Nu dnek je dat zal wel niet vaak gebeuren, maar dat is wel zo. Men heeft daar rond de gates turbotijgers voor rondrijden. Dat zijn vrachtwagentjes met een grote luchtturbine, daar kan een vliegtuig ook op starten.

Er is maar 1 reden om op 1 motor naar de gate te taxien, brandstof besparing.
Overigens is inderdaad rijden niet zo duur maar op gang komen met een vliegtuig van 0 naar 15 knots wel.

Hetw erkt net als en auto aanduwen. In beweging krijgen kost veel kracht, maar als hij rolt dan gaat hij vrij makkleijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding