Nee. In de lucht is het drukverschil tussen de binnen- en buitenkant van het vliegtuig simpelweg te groot. Hierdoor is het onmogelijk de nooddeur te openen. Sterker nog, experts beweren dat je eigenlijk een zware krachtige machine nodig hebt om überhaupt de deur open te kunnen krijgen.
Wanneer je bijna op de grond staat of geland bent, kunnen de nooddeuren vanzelfsprekend wel geopend worden. Er staat je dan een fikse boete te wachten wanneer je dat doet.
Toegevoegd op 26 mei 2023 09:19: tekst
SimonV
11 maanden geleden
Z512099
11 maanden geleden
Godzijdank dat het niet kan…
Ja. Tijdens 99% van de vlucht kan dat niet door het drukverschil met de buitenlucht, maar vlak na het opstijgen en vlak voor de landing kan dat wel degelijk. En dat is dan ook gebeurd gisteren bij Asiana Airlines-vlucht OZ8124 van Jeju-si naar Deagu.

Een passagier aan boord van vlucht OZ8124 van Asiana Airlines opende een nooduitgang vlak voor de landing in Daegu. Het vliegtuig kon veilig landen en de passagier werd door de lokale politie in hechtenis genomen. Sommige passagiers kregen medische hulp, hoewel er geen ernstige verwondingen zijn gemeld.

Vlucht 8124 vertrok om 11:58 lokale tijd (02:58 UTC) uit Jeju voor een vlucht van 42 minuten naar Daegu. Volgens de BBC , op 250 meter (820 voet) en ongeveer 1 minuut voor de landing om 12:37 lokale tijd, opende een passagier de linkerkant, achter de vleugeluitgangsdeur (deur L3). Gebaseerd op beelden van het vliegtuig in Daegu, ging de ontsnappingsglijbaan van de deur normaal open.

Voor 99% van de vlucht is het absoluut onmogelijk om een ​​vliegtuigdeur te openen. Vliegtuigcabinedeuren werken als pluggen. Terwijl de druk in het vliegtuig toeneemt, wordt er letterlijk tonnen druk op de deur uitgeoegend, de buitenlucht drukt deur op zijn plaats.
Als het vliegtuig echter afdaalt om te landen, begint de druk in het vliegtuig gelijk te worden aan de druk buiten het vliegtuig en op een bepaalde zeer lage hoogte kan de deur worden geopend. In dit geval was het ongeveer 1 minuut voordat het vliegtuig landde.
Plaatje bij antwoord
escape
11 maanden geleden
Frencie
11 maanden geleden
Dus iedere "idioot" kan tijdens het landen/opstijgen de nooduitgang openen? (zelfs in mijn auto vergrendelen de deuren automatisch/kinderslot, als ik ga rijden)
erotisi
11 maanden geleden
En dat terwijl op hoogte de lucht juist veel dunner zou je eerder een druk naar buiten toe verwachten.