Hoe heet het 'ping' geluid van een vliegtuig?

Wanneer 'fasten seatbelts' aan- of uitgaat tijdens een vlucht, is een duidelijk 'ping' hoorbaar. Ik vroeg me af of dit geluid een specifieke naam heeft?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (1)

Er is geen specifieke naam voor deze ‘ping’-geluidjes. In het Engels worden het ‘ding sounds’ genoemd.
Het geluidje wordt niet alleen gebruikt als signaal van de piloot dat de riemen vast moeten.
De crew van een vlucht gebruikt de pingeltjes namelijk ook om onderling met elkaar te communiceren. Daarvoor is een soort ‘morse code’ ontwikkeld, die weer verschilt per luchtvaartmaatschappij. Met de geluidjes wijzen de collega’s elkaar onderling op kleine én belangrijke zaken. Luchtvaartmaatschappij Qantas heeft uitgelegd hoe zij de code toepassen.

Aandacht
Wanneer je een hoge ‘ding-dong’ hoort in een Qantas-vliegtuig wil de crew elkaars aandacht. Meestal gaat het dan niet om ernstige zaken: grote kans dat de stewardess wil weten of haar collega nog genoeg thee of pretzels heeft.

Turbulentie
Daarnaast kunnen de piloot en crew een laag geluid inzetten voor boodschappen met prioriteit – bijvoorbeeld wanneer er turbulente lucht aan komt. Op die manier kunnen de stewardessen alvast hun wagentjes opruimen voor de rest van de passagiers op de turbulentie wordt gewezen.

Kruishoogte
Maar nogmaals: voor geen enkele vliegmaatschappij zijn de geluidjes hetzelfde. Gepensioneerd piloot John Cox van U.S. Airways onthult bijvoorbeeld dat zij twee pingeltjes inzetten om aan te geven dat het vliegtuig kruishoogte heeft bereikt. Drie of meer pingeltjes kunnen duiden op een zieke passagier aan boord. Eén pingeltje wijst op turbulentie – of een piloot die graag een kop koffie wil.
SimonV