Op welke leeftijd kan je zelfstandig vliegen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.5K
jc54
4 jaar geleden
Wij mensen zijn niet gemaakt om zelfstandig te vliegen. Dat is iets voor vogels........

Antwoorden (2)

Er bestaat géén minimum leeftijd voor het volgen van vlieglessen. Het ILT heeft wél een minimum leeftijd van 16 jaar vastgesteld vóórdat een leerling zijn éérste solovlucht mag uitvoeren. Een brevet kan worden uitgereikt bij het bereiken van de leeftijd van 17 jaar. Een specifieke vooropleiding is niet vereist. Wat men nodig heeft is een gezond verstand en beheersing van de Engelse taal.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt, de informatie wordt goed gebruikt
Vanaf welke leeftijd mag je eigenlijk zweefvliegen en mag je dan ook al alleen vliegen?
“De minimum leeftijd is 14 jaar, je mag vanaf deze leeftijd ook al alleen vliegen. Hiervoor geldt natuurlijk wel dat je voldoende ervaring moet hebben opgebouwd.”
Aldus de Gooise Zweefvliegclub op 28 oktober 2015.
https://www.facebook.com/gooisezvc/posts/vanaf-welke-leeftijd-mag-je-eigenlijk-zweefvliegen-en-mag-je-dan-ook-al-alleen-v/944377345623428/

Sommige Nederlandse zweefvliegclubs hanteren intern 15 jaar als minimum.
“De minimale leeftijd om bij de Friese Aero Club te beginnen met zweefvliegen en om solo te vliegen is 15 jaar en om het brevet (Glider Pilot Licence) te halen is 16 jaar.”
https://www.frieseaeroclub.nl/faq.php?cat_id=1

Achtergrond: in de beginjaren van de zweefvliegerij waren er geen tweepersoons zweefvliegtuigen. De opleiding werd gegeven door een éénpersoons zweefvliegtuig met daarin dus alléén een leerling veel keren tegen de wind in met een rubberkabel steeds wat sneller schuivend over de grond te trekken. De instructeur roeptoeterde dan aanwijzingen, en de leerling leerde de reactie van het vliegtuig op zijn stuurbewegingen aan te voelen. Dan werd het tijd voor korte sprongetjes, vaak van een duintop naar beneden met landing onderaan de helling op het strand.
Ik vermoed dat de ook nu nog steeds zo opmerkelijk lage minimumleeftijd nog uit die tijd stamt. Het leek wel wat op leren fietsen!

Tegenwoordig wordt er eerst een behoorlijk lange tijd vliegend in een tweepersoons zweefvliegtuig lesgegeven.
Maar bijvoorbeeld zoontjes van zweefvlieginstructeurs leren het vak al vroeg van hun vader. Het is door de jaren heen regelmatig voorgekomen dat zo’n jonge manneke al vóór zijn 14e verjaardag voldoende tweezitter-ervaring had opgedaan, en die zag je dan op zijn 14e verjaardag voor het eerst alleen de lucht in gaan!

Sommige clubs zijn intern later iets hogere leeftijdseisen gaan stellen, maar het wettelijk minimum om alléén de lucht in te mogen gaan is voor het zweefvliegen in Nederland nog steeds 14 jaar. Je bent dan een solo vliegende leerling, en dat houdt in dat je solo mag vliegen maar nog steeds onder toezicht op afstand blijft van een instructeur die op de grond staat (en een radio bij de hand heeft). Je moet bijvoorbeeld binnen het zicht vanaf het vliegveld blijven.

Zodra je 16 bent kun je (na aanvullende examens!) volledig gebrevetteerd worden, dus dán ben je niet slechts alleen in het vliegtuig, maar bovendien ook echt ‘zelfstandig’.
Bordensteker