Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik zie vaak op TV dat luchtverkeersleiders met balkjes (plankjes) werken. Wat is de functie daarvan?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.1K
TurfGraver
5 jaar geleden
Om overzicht te houden van welke vliegtuig ze in behandeling hebben en de status daarvan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hartelijk dank Bordensteker voor je zeer uitgebreide antwoord. Heb je gelijk het beste antwoord gegeven want betere kunnen er nauwelijks meer op volgen :-)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In die balkjes (strippenhouders) zitten papieren strips waarop de verkeersleider alle essentiële gegevens van het vliegplan heeft en waarop hij allerlei dingen noteert met betrekking tot de opdrachten die hij de piloot geeft, of wat de piloot aan de verkeersleider meldt.

In het verleden werden van één vlucht meerdere strippen gemaakt, die dan per luchtwegbaken op vlieghoogte gerangschikt op een groot flight progress bord werden gelegd. http://www.island-images.co.uk/ATC/zRon1950s/Preston%20ATCC%20D1.html . Daarmee had de verkeersleider een ondersteuning van het driedimensionale verkeersbeeld waarmee hij in gedachten moest weten te werken.
http://elijahair.blogspot.com/2016/04/air-traffic-services.html

Tegenwoordig wordt er op de eerste plaats met het beeldscherm van de radar gewerkt. Daarop zijn de posities van de vliegtuigen en hun belangrijkste vliegplangegevens zichtbaar, en dan vooral hoogte en snelheid. Maar strips zijn nog steeds zeer bruikbaar, en overal in gebruik. Van een aankomende vlucht wordt bijvoorbeeld vooraf een strip gemaakt voor de algemene verkeersleiding boven Nederland, één voor de naderingsverkeersleiding, en een voor de toren, en ook nog een voor de grondverkeersleiding.

En een nog steeds gebleven nut is uiteraard dat je altijd nog íets in handen hebt als de elektronica van de radar of van het verkeersleidingscentrum hapert. De radio’s blijven in principe werken, want er is een no-break noodstroominstallatie.

“Regardless of whether we are using a radar or a procedural system, everything we do is backed up on paper based flight progress strips.” https://www.airways.co.nz/blog/what-is-air-traffic-control/

Hier zie je rechts op de foto de strippen op een werkpositie op de toren van Schiphol:
http://www.hva.nl/content/nieuws/nieuwsberichten/2014/11/eerste-hva-student-atm-nu-luchtverkeersleider.html

En hier in beeld van hoe ze gebruikt worden. Scroll naar beneden op http://www.island-images.co.uk/ATC/zRon1980s/zATC1980s.html

https://web.archive.org/web/20050302141005/http://www.gov.im/airport/virtual/atc/tower/flightprogress.xml

In de jaren 70: http://www.island-images.co.uk/ATC/zRon1970s/Mediator1.html

Recenter: http://www.island-images.co.uk/ATC/zRon2000s/1005311914.html

http://www.island-images.co.uk/ATC/zRon2000s/RAD%200305271404.html

https://media.defense.gov/2010/Sep/01/2000329780/-1/-1/0/100831-F-6188A-008.JPG

De engelstalige Wikipedia schrijft er dit over:
https://en.wikipedia.org/wiki/Flight_progress_strip
(Lees meer...)
Bordensteker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+Plus. een onderwerp naar je hart, vandaar dat je je ziel en je zaligheid er weer eens in hebt gelegd.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding