Hoelang blijft een intercontinentale piloot op zijn bestemming? Dus hoelang is hij van huis?

Weet jij het antwoord?

/2500

De werkgever probeert hem zo snel mogelijk weer aan het werk te hebben. Maar hij moet na het voltooien van een vlucht eerst de wettelijke minimale rusttijd genoten hebben en bovendien geldt de in de CAO overeengekomen minimum rusttijd. Vervolgens moet er na die rusttijd maar weer net een ander vliegtuig langs de betreffende bestemming komen. Het vliegtuig waarmee onze piloot vanaf Schiphol gevlogen heeft, is namelijk kort na aankomst alweer vertrokken met een verse bemanning. Als er elke dag zo’n vlucht is, kan er dus in principe 24 uur later alweer gevlogen worden Maar een rust van 24 uren min de reistijd naar en van het gecontracteerde hotel, en min de afmeld- en aanmeldperiode is voor een mens eigenlijk helemáál niet ideaal is. Vaak wil je dan juist weer naar bed! Nog afgezien van het tijdsverschil met waar je eigen bed in Nederland staat. Vaak moet de CAO rust dan ook een ‘lokale nacht’ bevatten, los van het aantal uren. Dus soms moet je een paar dagen jezelf en je bemanning zien te vermaken, en na een paar keer op dezelfde bestemming gebivakkeerd te hebben heb je vaak de interessante dingen al wel gezien. Leven uit je koffer is het devies, maar daar moet je wel tegen kunnen. Als er maar elke week één vlucht is naar die bestemming zouden de niet-benutbare dagen in het buitenland al gauw de spuigaten uitlopen. Je vliegt daar geen meter, maar je wordt wel betaald, en je hotel kost geld, en je moet ook nog wat zgn. ‘daggeld’ krijgen om ergens te kunnen eten. Jij wordt met factor 50 rood, maar de baas zijn bankrekening óók! Dan kan de werkgever ervoor kiezen om je bijvoorbeeld van Puero Plata naar Miami te laten reizen (met een lijndienst), zodat je dan een of meer dagen later een andere vlucht vanuit Miami terug kunt werken. Het kan dus variëren van een minimale rust en dan weer verder als je hetzelfde vliegtuig bij je houdt (bijvoorbeeld bij een vrachtvlucht op de “wilde vaart”), tot 24 uren bruto als er elke dag een vliegtuig op die route vliegt, of langer als er echt dagenlang op de volgende vlucht gewacht moet worden. Of je moet intussen van de ene stad naar de andere reizen om weer snel inzetbaar te zijn. Dit komt in de vakantievliegerij (en ook in de vrachtsector) vaker voor dan in de wereld van de lijndiensten, zeg maar het “openbaar vervoer door de lucht”. Kortom: je “wórdt geleefd”. En je komt moe thuis! Leestip: http://www.hoewordikpiloot.nl/testimonials/dag-uit-het-leven-van-een-747-captain/ (vervolg in reactie)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100