Waarom heeft NASA de Apollo raket afgeschaft terwijl er eerst nu zicht op een net zo sterke opvolge?

Waarom heeft NASA de Apollo raket afgeschaft terwijl er eerst nu zicht op een net zo sterke opvolger is?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Omdat de NASA tientallen jaren geen behoefte meer aan zo'n zware draagraket had.

‘Apollo’ is zelf geen raket, maar de naam van het project waarin een ruimtecapsule op een Saturnus raket gemonteerd wordt en zo de ruimte in gelanceerd kan worden. (Vergelijk het desnoods met een losse kop op een elektrische tandenborstel.) In de praktijk wordt de naam Apollo met een volgnummer dan wel voor de combinatie gebruikt, maar de raket zelf was nog niet meteen uitgediend na de laatste maanreis. En combinaties van een Saturnus IB met een Apollo ruimtecapsule zijn zelfs tot in 1975 nog gelanceerd (maar nu om zwaardere lasten in een baan om de aarde te brengen).

“[...] Het bijna-drama van Apollo 13 onderstreepte vervolgens ondubbelzinnig de gevaren van het maanreizen. Een dodelijk ongeluk zou de aanvankelijke successen volledig overschaduwen en dit zou ook nog eens de hele bemande ruimtevaart op losse schroeven zetten. Apollo 14 landde op 5 februari 1971 en Apollo 15 met maanwagen landde op 30 juli 1971. Apollo 16 gelanceerd 16 april 1972 en Apollo 17 gelanceerd 11 december 1972 werden uiteindelijk de laatste missies en tot vandaag hebben slechts 12 mensen op de maan gelopen.
De Saturnus V werd voor het laatst gebruikt in 1973 om het Skylab-ruimtestation in een baan om de aarde te brengen. Het betrof hier overigens een tweetrapsuitvoering, de derde trap was vervangen door het Skylab. Het Apollo-ruimteschip en de Saturnus IB werden nog voor drie bemande Skylab-vluchten gebruikt en daarna nog één laatste maal in 1975. Een Apollo-capsule koppelde toen aan een Sovjet Sojoez-capsule tijdens het Apollo-Sojoez-Test-Project, ASTP.” https://nl.wikipedia.org/wiki/Apolloprogramma#Na_de_eerste_landing
In de bron staat meer naar boven ook te lezen dat het peperdure project in wezen alleen was opgezet om de Sovjet-Unie af te troeven.

Er was dus tientallen jaren lang helemaal geen reden meer om met de “Apollo” combinaties door te gaan!
En dat betekende uiteindelijk ook het einde voor de enorme (110 meter hoge) Saturnus raketten.
“De Saturnus V werd ontworpen en gebruikt om mensen naar de maan te vervoeren, maar de laatste toepassing was in 1973, om het ruimtestation Skylab in een baan om de aarde te brengen. In de VS is op diverse locaties de Saturnus V te bezichtigen.”

Meer informatie: http://home.planet.nl/~eling037/
Bordensteker
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Hoewel je een plus verdiend (en krijgt) voor je informatie ben ik het niet eens (geheel) met je conclusie.
NASA (en een heleboel wetenschappers) wilde maar wàt graag door gaan met het Apollo-programma, echter het congres draaide de geldkraan dicht waardoor het project niet verder meer uitgevoerd kón worden.
(Er is nog steeds een half afgebouwde Saturnus V-raket te bewonderen in het Kennedy space visitor complex op Cape Canaveral) Omdat reizen naar Mars steeds meer commercieel haalbaar lijken te worden komt er ook weer (commercieel) geld vrij voor zware raketten. De Saturnus V is inmiddels verouderd.
Bordensteker
5 jaar geleden
Bedankt voor deze noodzakelijke correctie.
NASA zélf had inderdaad nog steeds emplooi voor de Saturnus raket, want er waren vluchten gepland t/m Apollo 20.
Maar de NASA heeft de geleidelijke terugloop in de algemene publieke belangstelling na het hoogtepunt van de eerste maanlanding (ook los van het risico dat door Apollo 13 voor het voetlicht kwam) en de daaruit voortvloeiende sterk verminderde politieke belangstelling niet zien aankomen. Daardoor werd de steun aan de NASA sneller teruggedraaid. En daardoor is men eerder gestopt met het project Apollo.
Deze ommekeer staat beschreven in https://www.sciencehistory.org/distillations/magazine/waning-interest .
Terugblikkend kun je concluderen “het project was naar de maan”.