Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel kilometers vliegen nederlanders per jaar?

En welk percentage is dit van het totale aantal gevlogen kilometers wereldwijd?

(dit naar aanleiding van een discussie bij mij thuis over milieu etc).

6 jaar geleden
8.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geen antwoord op je vraag maar misschien wel een leuk weetje voor de discussie thuis: de luchtvervuiling die door het autoverkeer van, naar en op Schiphol wordt veroorzaakt, is vele malen groter dan de vervuiling die door de vliegtuigen wordt veroorzaakt ...
gvrox
6 jaar geleden
@JanJ2002 is dat dan vergeleken met de vervuiling door de gehele vlucht, of alleen de vervuiling veroorzaakt in de buurt van Schiphol (landen, opstijgen, taxien) ?
tinus1969
6 jaar geleden
@Janj2002, link met onderbouwing?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De totale gevlogen afstand nam toe van 55 miljard naar 68 miljard reizigerskilometer. De gemiddelde afstand per vlucht daalde licht, van ruim 3.200 naar circa 3.000 kilometer. Dit geldt voor Schiphol en de regionale luchthavens samen. In 2013 bedroeg de gemiddelde afstand per vlucht vanaf de Nederlandse regionale luchthavens circa 1.500 kilometer.
(Lees meer...)
6 jaar geleden
fremar
6 jaar geleden
Heb nog nergens cijfers gevonden over het aantal gevlogen km wereldwijd per jaar of per dag...
gvrox
6 jaar geleden
Hierin zitten natuurlijk niet de kilometers verwerkt van Nederlanders die vanaf (bv) Dusseldorf of Brussel vertrekken, en ook niet de kilometers van Nederlanders die een overstap maken.
gvrox
6 jaar geleden
En is die 68 miljard alleen voor de Nederlanders ? Dan zou dat een gemiddelde van 4 duizend kilometer zijn per jaar, per Nederlander. Ik las ooit dat het rond de 1200 was. Iets meer toelichting op het antwoord zou wenselijk zijn, @fremar !
fremar
6 jaar geleden
in 2013 was dit nog 1500 km per Nederlander.Verder lukt het mij niet om verder cijfermateriaal te vinden.Zie ook eens de bron.
gvrox
6 jaar geleden
Bedoel je nu die 1500 kilometer die genoemd wordt betreffende *alleen* de regionale luchthavens ?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding