Op welke brandstof moeten straaljagers en vliegtuigen straks vliegen als er geen kerosine meer is?

We moeten in snel tempo over op Zonne energie omdat fossiele brandstoffen opraken. Elektrische auto's worden straks verplicht. Maar is er een alternatieve brandstof voor de luchtvaart?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (3)

De luchtvaart is op dit moment afhankelijk van fossiele brandstoffen en dat is inderdaad een probleem. Circa dertig luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, experimenteren daarom al met biobrandstof. KLM voerde in april en mei vorig jaar tachtig vluchten uit van Oslo naar Amsterdam met brandstof op basis van camelina, een oliehoudend gewas.

De vraag is echter of er voldoende biobrandstof te maken valt, want kweken van gewassen voor biobrandstof botst met de benodigde grond voor voedselvoorziening. Vliegtuigen moeten daarnaast zuiniger worden; Boeing besteedt meer dan 75 procent van het budget voor onderzoek en ontwikkeling aan meer efficiëntie en milieugerelateerde verbeteringen.

Zuiniger is nog geen oplossing. Er zijn al elektrische vliegtuigen, maar door het gewicht van de accu's en de enorme hoeveelheid benodigde energie zijn deze nog lang niet goed inzetbaar. Het is op dit moment nog de vraag of dit gewichtsprobleem ooit kan worden oplost met accu's. Grote technologische doorbraken voor een echt alternatief zijn er nog niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is dat misschien dan ook een reden waarom we (bijna gedwongen) zo snel op andere energiebronnen moeten overgaan ten behoeve van de luchtvaart en misschien ook ruimtevaart, met name defensie?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@BHofman Het beleid om af te gaan van fossiele brandstoffen is ingegeven door het tekort daaraan en het milieueffect. De commerciële luchtvaart is wereldwijd maar verantwoordelijk voor 2 tot 3% van de gebruikte fossiele brandstof. Van defensie heb ik geen cijfers, maar die maken vele malen minder vliegbeweging en de ruimtevaart nog veel minder.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In de ruimtevaart worden nauwelijks fossiele brandstoffen gebruikt. Raketmotoren werken op basis van chemische reacties en gebruiken daarvoor meestal waterstof en zuurstof. Daarvan hebben we voldoende.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
JanJ2002 In de ruimtevaart gebeurt meer dan raketten lanceren! Denk aan alle proefvluchten, paraboolvluchten enzovoorts. Daarnaast vliegen niet alle ruimtevaartuigen op waterstof. Waterstof heeft voordelen, maar is ook erg lastig en duur om op te slaan en te transporteren. Daarom wordt bijvoorbeeld nog steeds gebruik gemaakt van RP-1, een op kerosine lijkende raketbrandstof gemaakt van ruwe olie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@NickBoven, ik zei ook 'meestal'. Overigens, ook bij een proefvlucht wordt een raket gelanceerd ;-)
tinus1969
6 jaar geleden
@JanJ2002, dat is niet zo simpel. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Rocket_propellant#Chemical_propellants er zijn verschillende raketbrandstoffen mogelijk, en waterstof/zuurstof is niet bepaald de goedkoopste.
Bovendien; waterstof komt niet spontaan uit de lucht vallen; het wordt gemaakt. En wat heb je nodig om waterstof te maken?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed punt, @tinus1969! Je kunt waterstof of meerdere manieren produceren, maar het overgrote deel wordt op dit moment gemaakt uit fossiele brandstoffen. https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_production
Er wordt gezocht naar alternatieven.

Een van de mogelijkheden is biobrandstof, bijvoorbeeld uit algen.

"Gebruik van algen als biobrandstof heeft als voordeel dat het niet concurreert met voedsel of ander gebruik van planten. De algen worden speciaal voor dit doel gekweekt. Algen worden nog maar op beperkte schaal gebruikt, maar zijn wel in opkomst. Er wordt op het moment veel onderzoek gedaan en geëxperimenteerd naar biobrandstof uit algen. Ook de KLM wil nu experimenteren met biobrandstoffen. Dit om schoon en goedkoop te kunnen vliegen.", volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Biobrandstof. Daar staat ook nog op vermeld: "Verschillende vliegtuigmaatschappijen mengen kerosine met biobrandstof."

"Op 24 mei 2008 kondigde de KLM aan dat zij samen met een bedrijf uit Roosendaal een onderzoeksproject heeft opgezet dat kerosine gaat maken uit algen.", volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Biobrandstof_uit_algen.
6 jaar geleden
Er is nog olie zat op de wereld dus zo'n vaart zal het niet lopen. Als er toch een alternatief gezocht moet worden zal het wel kernenergie worden.
https://www.scientias.nl/kernenergie-heeft-al-184-miljoen-doden-voorkomen/