Waarom maken vliegtuigen op grote hoogte soms een bocht?

Het is toch veel logischer om direct van A naar B te vliegen?
(Ik bedoel dus niet vliegtuigen die aan het landen zijn of in een wachtlus rondjes vliegen maar alleen die echt heel hoog zitten...)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Graag wil ik ook wijzen op het antwoord op onderstaande vraag.
Zie het antwoord op de vraag van ene Dutchman:
Waarom vliegen vliegtuigen vanuit Nederland meestal langs Groenland en Canada naar Amerika, en niet in een rechte lijn ? 4 jaar geleden.
Ik vond wel aansluiten bij de huidige vraagstelling?

Het beste antwoord

Vliegtuigen vliegen in zogenaamde corridoors. Dat is vergelijkbaar met de autosnelwegen.
Ze worden (zo mogelijk) tijdens de hele vlucht bewaakt door vluchtleiders die in de gaten houden of er vliegtuigen op ramkoers liggen. In dat geval krijgt het ene vliegtuig de opdracht om hoger te gaan vliegen, en het andere om lager te gaan vliegen.
Als je de vliegtuigen in die corridoors houdt is dat voor de vluchtleiders beter te volgen dan wanneer ze allemaal kriskras door elkaar vliegen.
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
+
Dit is m.i. de belangrijkste oorzaak van het niet in rechte lijn vliegen.
Daarnaast zijn de weersomstandigheden, en de ligging van de straalstroom redenen om op sommige dagen een schijnbare omweg te kiezen. Maar dan spreek je over redenen die van dag tot dag een verschillende invloed hebben. En ... nu bedenk ik nóg een variatie op het thema van Reddie.
Als een luchtverkeersleider ergens twee vliegtuigen met kruisende routes heeft en die “handmatig” op voldoende afstand van elkaar moet laten kruisen (dus met aanwijzingen voor de piloten, die anders reglementair wat te dicht bij elkaar zouden komen), wordt dat liever met kleine tijdelijke koerscorrecties gedaan dan door er één tijdelijk naar een andere hoogte te dirigeren.
Daarbij moet ik dan wel vermelden dat zoiets alleen kan in een luchtruim waar zijdelings geen gebieden buiten de echte ouderwetse kokers liggen waar een burgervliegtuig niet mag komen. Op grote hoogte zijn de luchtwegen in de breedte zo ruim dat een verkeersleider een vliegtuig vaak langere tijd zijdelings van het gebruikelijke pad kan laten afwijken.
Maar het hoogte aanpassen is wel gebruikelijk als ze lange tijd te kort achter elkaar dezelfde route willen volgen. Je komt al gauw op Engelse teksten als je er het fijne van wilt weten, maar in de nederlandstalige Wikipedia staat het ook uitgelegd:
“Intussen evolueerden de navigatiemogelijkheden aan boord via inertial platform over boordcomputer en satellietnavigatie en is het vrijwel voor ieder vliegtuig mogelijk geworden om los van de aanduidingen op de grond toch zijn weg te vinden. Dat leidt tot een soort conflict tussen het traditionele systeem dat op vaste punten en luchtwegen is gebaseerd en het nieuwe systeem dat vooral via RNAV (‘area navigation’) toelaat om het even welke route te vliegen en waarvoor er in feite nog geen matuur stelsel van procedures is ontwikkeld of ontstaan. De luchtvaart is nog steeds in volle evolutie wat dat betreft. Het nieuwe bouwt meestal voort op het bestaande, maar het is niet altijd mogelijk om meteen van het ene op het andere over te schakelen in een zo wereldwijd traditioneel systeem waar ontelbare mensen en diensten en middelen en belangen in betrokken zijn, die dan allemaal tegelijk zouden moeten worden 'omgeschakeld'.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtweg#Moderne_navigatie Een verwante vraag was https://www.startpagina.nl/v/vervoer/vliegtuigen/vraag/513963/lopen-luchtvaartcorridors-ten-zuidwesten-parijs .
Cryofiel
6 jaar geleden
Het enige juiste antwoord.
+

Andere antwoorden (2)

Ze kunnen zo gevaarlijke gebieden (bijvoorbeeld het luchtruim boven oorlogsgebied) of gevaarlijke weersomstandigheden vermijden.
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
Of juist vliegen naar gebieden waar luchtstroom (jet stream) gunstig is.
Door weersomstandigheden elders op hun vliegroute, is het soms voordeliger voor het brandstofgebruik, iets te gaan afwijken, vooral de straalstroom heeft veel invloed op het vliegen-