Hoeveel afwikkeltijd hebben de volgende vliegtuigen nodig?

Als ze op een vliegveld staan en alle bagage, reizigers, brandstof en alles wordt gedaan, hoelang doen de volgende vliegtuigen daar dan ongeveer over?

-Boeing 737
-Airbus A320
-Airbus A318

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Het snelste antwoord is: voor de 737 en A320 pakweg bijna een uur, en doordat de A318 wat kleiner is: reken daar vijftig minuten voor.
Boeing 737 subtypen zijn er ook in nogal verschillende maten, en daar heb je voor de grootse versies nog wat meer tijd nodig.

Dit zijn échte tijden uit de praktijk.
Hoe snel het kan, hangt samen met hoeveel diensten tegelijk aan het stilstaande vliegtuig kunnen werken.
Door een slimme indeling van passagiers- en diensttoegangen, bagageruimten-luiken, en aansluitpunten voor het bijtanken, kan het per vliegtuigtype soms nog behoorlijk schelen, maar de genoemde typen lopen niet ver uiteen.
Fabrikanten rekenen de kortst haalbare tijden nauwkeurig aan de luchtvaartmaatschappijen voor, want een snelle “omdraaitijd” is een stevig verkoopargument, maar theoretische tijden van pakweg een half uur tot drie kwartier worden in de dagelijkse praktijk alleen door sommige daarop goed ingespeelde maatschappijen waargemaakt.

Op een eindstation van de dienst dat voor de betreffende maatschappij “buitenstation”is (dat wil zeggen: waar de betreffende luchtvaartmaatschappij slechts een of enkele eigen mensen heeft) wordt vaak minder uitvoerig schoongemaakt en als je daar weinig druk luchtverkeer hebt, kun je snel weer weg zijn.

Het in- en uitstappen van een kleiner vliegtuig gaat sneller, en het bagage lossen en laden ook. De ‘catering’ wisselen (de verbruikte maaltijdendozen lossen of in het bagageruim plaatsen en de nog niet gebruikte catering juist in de keukens plaatsen) gaat bij een kleiner vliegtuig ook iets sneller.
Tanken is ook afhankelijk van de grootte, en van de gecontracteerde prijzen: vaak wordt ergens alleen aangevuld tot de benodigde hoeveelheid (inclusief reserves), maar op sommige velden is de prijs voldoende gunstig om juist zoveel mogelijk mee te nemen, omdat de extra brandstof dan weer op volgende vlucht van pas komt en er de volgende keer minder hoeft getankt te worden op een veel duurdere luchthaven. Meer brandstof aanvullen kost meer tijd, en tanken mag niet altijd en overal met passagiers aan boord.

Verder is er een streven om het oplossen van kleine technische probleempjes uit te stellen tot het vliegtuig weer op de thuisbasis is waar vast gecontracteerd of zelfs eigen technisch personeel de technische zaken behandelt. Door het hebben van dubbel uitgevoerde systemen mag men in nogal wat gevallen een reparatie verantwoord uitstellen tot het vliegtuig weer onder de hoede van de eigen technische dienst is.

Toegevoegd na 37 minuten:
Afb.: B-777
Plaatje bij antwoord
Bordensteker