Los van het brandstofverbruik en olieverbruik, en het uit de lucht droppen van mannetjes met parachutes, of hulpgoederen, of zelfs ontplofbare materialen, is er nog een andere onvermoed alledaagse manier van het lichter worden van een vliegtuig gedurende de reis.
Maar ... heeft u al eens aan het water uit het gootsteentje van een vliegtuigkeuken gedacht, of aan het licht verontreinigde gebruikte handenwaswater uit het wastafeltje in het vliegtuigtoilet? Dat wordt wél uit het vliegtuig geloosd. Het komt niet eens als druppeltjes op de grond aan, maar het gewicht telt bij de start wel mee. Bij de landing echter niet meer. Hè?
Het zit zo: wat er in de wc-pot van een vliegtuigtoilet ‘geloosd’ wordt blijft inderdaad aan boord.
Maar het gebruikte handenwaswater van het wastafeltje in een vliegtuigtoilet wordt in vrijwel alle vliegtuigen wél meteen naar buiten afgevoerd door een zgn. ‘drain mast’. Hetzelfde geldt voor het water uit de afvoer van het gootsteentje in de galleys (keukens) van een vliegtuig. Men noemt dit ‘greywater’.
Door de zeer koude buitenlucht van bijvoorbeeld 55 graden onder nul zou dat water als een groot blok vuil waterijs rond die ‘drain mast’ en op de ijskoude buitenkant van het vliegtuig vastvriezen. Daarom zijn dat soort afvoerpijpjes verwarmd. En vanwege de hoge vliegsnelheid moet dat een verwarming met hoge capaciteit zijn.
Hier ziet u het effect 10 kilometer hoog in de lucht, gefilmd vanaf de grond (ik bedoel het dunne onregelmatige witte sliertje dat korte tijd onder en achter de vliegtuigromp vandaan komt): https://youtu.be/Pw99Y288_4I
Op deze afbeelding https://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_lavatory#/media/File:Aircraft_lavatory_service.jpg
ziet u zo’n afvoerpijpje in de vorm van het slecht zichtbare buikvinnetje met een oranjekleurig tuitje rechts van de dikke flexibele slang waar de afvaltank van het toilet mee geserviced wordt.
En in deze reeks foto’s: http://flickrhivemind.net/Tags/boeing,mast/Interesting zitten nog duidelijker voorbeelden van zulke ‘drain masts’, onder verschillende vliegtuigtypen. Het woordje HOT daarop is een waarschuwing voor afhandelingspersoneel op de grond; normaal hoort de verwarming van de drain mast dan uitgeschakeld te zijn, maar je kunt je aan het hete uiteinde of aan de lozing zelf flink verbranden als dat eens niet zo is.
Alleen de Boeing 787 Dreamliner houdt álle afvalwater aan boord.
(meer in de vorm van 2 reacties hieronder)