Is een vliegtuig bij aankomst en vertrek exact even zwaar?

Mensen eten en drinken in een vliegtuig en gaan naar het toilet, maar is het vliegtuig aan het eind van de vlucht toch exact net zo zwaar? Je zou denken van wel, daar er bijv. niks geloodst wordt onderweg.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Een vliegtuig wordt lichter want de brandstof wordt verbrand. Die hele liters gaan weg. Dus wordt hij op zijn minst lichter.
7 jaar geleden
In een typische vlucht ( MD 11 met 294 passagiers ) van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 KILO brandstof.

Het vliegtuig weeg bij aankomst 65.000 kilo minder .

Toegevoegd na 1 uur:
In een Airbus 380 kan 320.000 liter brandstof
Wanneer hij land na 15.200 km dan is hij zo'n 300.000 kilo lichter.

Max. brandstof 320.000 liter
Max. reikwijdte 15.200 km[1]
met maximale belading: 10.400 km[2]

Toegevoegd na 1 uur:
Wat de passagiers eten of drinken tijdens de vlucht zat al in het vliegtuig.
Ook wat er op het toilet geloosd wordt blijft in jet vliegtuig .

Het afval wordt opgevangen in een tank die op het vliegveld wordt geleegd. Voor het doortrekken wordt de onderdruk in de afvaltank gebruikt. Daarom hoor je een zuigend geluid als je op het knopje drukt.

De plek waar de toilettank wordt geleegd, zit achter op het toestel.
7 jaar geleden
gvrox
7 jaar geleden
Een MD-11 is tegenwoordig geen typische vlucht meer :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Los van een typische vlucht of niet, was die brandstof helemaal vergeten. Erg dom van mij, maar dank voor je antwoord! Op die brandstof na zal er waarschijnlijk geen verschil in gewicht zijn?!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vergeet de motorolie niet !
Het is niet veel maar toch.
Militaire toestellen kunnen zelfs nog meer gewicht kwijt raken in de vorm van bommen of hulppakketten.
Bordensteker
7 jaar geleden
@Erna55
De gebruikelijke Jet A-1 brandstof heeft een soortelijke massa van ca. 0,8 kg per liter, dus in de A380 tanks kan dan maximaal 320.000 liter maal 0,8 = 256.000 kg.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jet_fuel Als je daar pakweg 5% uitwijk- en reservebrandstof van aftrekt (ik wens iedereen namelijk een veilige reis en behouden aankomst toe zonder met de laatste brandstof nog naar een uitwijkhaven te moeten doorvliegen) hou je ongeveer 243.200 kilo over dat na een lange vlucht na de landing op de bestemming verbruikt zou kunnen zijn. Het vliegtuig kan dus geen 300.000 kilo lichter geworden zijn onderweg. Ik zie wel dat uw bron als maximum startgewicht 575 ton noemt. En twee leeggewichten, waarvan er één 275 ton bedraagt. Het andere kan ik verder nergens terugvinden. Het lijkt van toepassing voor een hypothetische vrachtversie (dan heb je geen stoelen en geen keukens aan boord), die echter niet verwezenlijkt is. Het verscil tussen 575 en 275 ton is inderdaad 300 ton, dus 300.000 kilogram, maar daaronder vallen dan zowel de brandstof als de nuttige lading. De 544 passagier die in die bron genoemd worden, wegen mét hun hand- en ruimbagage bijvoorbeeld 51.136 kg.
Als je daar het leeggewicht van 275.000 kg bij optelt, dan kom je op 326.136 kg, hetgeen 248.864 kg vrijlaat voor brandstof, wat dus inclusief een eventuele uitwijk moet zijn. Dus je zit bij vertrek meteen al dicht tegen volle tanks aan, en dat is dan gerekend zonder zgn. bellyvracht.
Met deze voorbeeldberekening hoop ik wat meer duidelijk gemaakt te hebben dat het vliegtuig niet 300.000 kg lichter kan worden door brandstofverbruik onderweg.
Los van het brandstofverbruik en olieverbruik, en het uit de lucht droppen van mannetjes met parachutes, of hulpgoederen, of zelfs ontplofbare materialen, is er nog een andere onvermoed alledaagse manier van het lichter worden van een vliegtuig gedurende de reis.

Maar ... heeft u al eens aan het water uit het gootsteentje van een vliegtuigkeuken gedacht, of aan het licht verontreinigde gebruikte handenwaswater uit het wastafeltje in het vliegtuigtoilet? Dat wordt wél uit het vliegtuig geloosd. Het komt niet eens als druppeltjes op de grond aan, maar het gewicht telt bij de start wel mee. Bij de landing echter niet meer. Hè?

Het zit zo: wat er in de wc-pot van een vliegtuigtoilet ‘geloosd’ wordt blijft inderdaad aan boord.
Maar het gebruikte handenwaswater van het wastafeltje in een vliegtuigtoilet wordt in vrijwel alle vliegtuigen wél meteen naar buiten afgevoerd door een zgn. ‘drain mast’. Hetzelfde geldt voor het water uit de afvoer van het gootsteentje in de galleys (keukens) van een vliegtuig. Men noemt dit ‘greywater’.
Door de zeer koude buitenlucht van bijvoorbeeld 55 graden onder nul zou dat water als een groot blok vuil waterijs rond die ‘drain mast’ en op de ijskoude buitenkant van het vliegtuig vastvriezen. Daarom zijn dat soort afvoerpijpjes verwarmd. En vanwege de hoge vliegsnelheid moet dat een verwarming met hoge capaciteit zijn.

Hier ziet u het effect 10 kilometer hoog in de lucht, gefilmd vanaf de grond (ik bedoel het dunne onregelmatige witte sliertje dat korte tijd onder en achter de vliegtuigromp vandaan komt): https://youtu.be/Pw99Y288_4I

Op deze afbeelding https://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_lavatory#/media/File:Aircraft_lavatory_service.jpg
ziet u zo’n afvoerpijpje in de vorm van het slecht zichtbare buikvinnetje met een oranjekleurig tuitje rechts van de dikke flexibele slang waar de afvaltank van het toilet mee geserviced wordt.

En in deze reeks foto’s: http://flickrhivemind.net/Tags/boeing,mast/Interesting zitten nog duidelijker voorbeelden van zulke ‘drain masts’, onder verschillende vliegtuigtypen. Het woordje HOT daarop is een waarschuwing voor afhandelingspersoneel op de grond; normaal hoort de verwarming van de drain mast dan uitgeschakeld te zijn, maar je kunt je aan het hete uiteinde of aan de lozing zelf flink verbranden als dat eens niet zo is.
Alleen de Boeing 787 Dreamliner houdt álle afvalwater aan boord.

(meer in de vorm van 2 reacties hieronder)
Bordensteker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
(vervolg) De aan boord bereide en ingeschonken koffie en thee wordt uiteindelijk omgezet in urine en blijft dus uiteindelijk aan boord in de wc-afvaltank, en aangezien oude koffie met andere drab aanleiding geeft om de afvoerleidingen naar de drain masts te verstoppen wordt cabinepersoneel met klem verzocht ook overtollige koffie in een toiletpot te kieperen, waarmee dat dus ook aan boord blijft. Echter de praktijk is weerbarstig: omdat er niet altijd gelegenheid is om even de koffiekan in een toilet te kieperen, gebeurt het in de praktijk soms toch door de gootsteenafvoer van het keukentje, en dan zie je soms een bruine streep van opgedroogde koffienevel op de onderzijde van een vliegtuig.
Het kleine beetje schoon water dat in een vacuumtoilet gebruikt wordt om de wc-pot te spoelen en de af te voeren stoffen gemakkelijker te verplaatsen, komt trouwens uit de drinkwatertank en blijft dus ook aan boord.
Er zijn ook vliegtuigen met recirculatietoiletten; daarin worden alle vloeistof en vaste stof vermengd met een hoeveelheid blauw spoelwater die er al bij de start in zit. Ook daarbij blijft alles aan boord, behalve weer het vuile handenwaswater. Tot zover de kleine lozingen, waar je op de grond niets van terugvindt. Een landbouwsproeivliegtuig loost zijn lading vrij snel.
En een brandblusvliegtuig https://nl.wikipedia.org/wiki/Blusvliegtuig loost eveneens heel veel water tegelijk.
Helikopters kunnen in deze rol zelfs al vliegend ook weer zwaarder worden, o.a. door met een grote zak nieuw bluswater te scheppen uit een meer. Of zó: https://youtu.be/IbJjYQJhHkg met een soort scoop, of met een supersnelle dompelpomp https://youtu.be/JUywXnoItxw
Sommige speciale blusvliegtuigen kunnen ook door hun snelheid water opscheppen: https://youtu.be/__XflBfmVs4
Dat kan dus ook nog: een vliegend vliegtuig onderweg niet lichter, maar juist zwáárder maken. Zwaarder maken wordt ook op een andere manier gedaan.
Soms worden militaire aanvalsvliegtuigen tijdelijk gebaseerd op beschikbaar gekomen vliegvelden met eigenlijk nogal korte startbanen. Daardoor zouden ze bij volle tanks maar met beperkte bommenlast kunnen starten, of andersom zouden ze met de gewenste bommenlast niet met volle tanks kunnen vertrekken van die korte startbaan. Soms wordt er dan voor gekozen om tankervliegtuigen ergens langs de route naar het doel hoog in de lucht rondjes te laten vliegen als een soort vliegend tankstation, zodat de vliegtuigen op de heenreis ...
Bordensteker
7 jaar geleden
(slot) ... alsnog helemaal volgetankt kunnen worden om maximaal beladen naar het strijdtoneel te vliegen, net als wanneer ze wél van een vliegveld met lange startbanen waren vertrokken. Op deze manier wordt een vliegtuig in de lucht dus soms aanzienlijk zwaarder gemaakt. De extra belemmering van een korte startbaan is immers normaal gesproken niet meer van belang zodra je in de lucht bent.
http://www.peetz.us/ifrhist.htm Bij het SR-71 spionnagevliegtuig was een vergelijkbare procedure zelfs gebruikelijk. Zelfs van lange startbanen kon dat bijzondere vliegtuig niet met volle tanks vertrekken. Men vertrekt met dit vliegtuig met gedeeltelijk gevulde tanks, en gaat vrij snel na de start in de lucht eerst verder voltanken bij een tankvliegtuig.
https://en.wikipedia.org/wiki/Aerial_refueling#Strategic Een heel andere toepassing van onderweg gewicht veranderen zie je bij zweefvliegtuigen.
Die kunnen er bij goed zweefvliegweer (krachtig stijgende onzichtbare luchtslurven, de zgn. thermiek) er flink voordeel van hebben om het vliegtuig al vóór de start juist met waterballast te verzwaren. Het klimt dan wel wat minder vlot in die stijgende luchtstromen, maar het wint opvallend aan reissnelheid tijdens het al dalend rechtuit reizen van de ene thermiekbel naar de volgende. De ideale snelheid om een gebied met niet-stijgende (en soms dalende) lucht te passeren ligt namelijk voor een zwaarder gemaakt vliegtuig aanmerkelijk hoger dan voor een licht vliegtuig zonder waterballast (bij dezelfde vleugelgrootte). Pas wanneer het doelvliegveld bijna bereikt is (of wanneer onderweg de thermiek sterk tegenvalt) zal de piloot zijn waterballast gaan lozen. Je wil niet landen met nog waterballast aan boord, daardoor wordt de landingssnelheid nogal hoog, en het bij minder gunstig zweefvliegweer onderweg al gaan lozen van de waterballast maakt het zweefvliegtuig juist geschikt om toch nog verder te kunnen komen in de tegenvallende thermiek (zij het met een lagere reissnelheid).
Bij wedstrijden start men met veel water aan boord en komt men (als de thermiek onderweg goed bruikbaar gebleven was) uren later al waterlozend over de finishlijn aan. Fotootje:
http://s16.photobucket.com/user/shocman/media/IMG_5380copia.jpg.html Uitleg: http://www.vliegclubhoogeveen.nl/techniek-van-een-zweefvliegtuig.html
In meer detail: http://aviation.stackexchange.com/questions/606/why-would-a-glider-have-water-ballast-if-it-is-trying-to-stay-aloft-without-an
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel interessant! Het stelt in verhouding natuurlijk weinig voor, maar wel grappig om te weten. Dank voor je toevoeging.