Is een vliegtuig bij aankomst en vertrek exact even zwaar?

Mensen eten en drinken in een vliegtuig en gaan naar het toilet, maar is het vliegtuig aan het eind van de vlucht toch exact net zo zwaar? Je zou denken van wel, daar er bijv. niks geloodst wordt onderweg.

Weet jij het antwoord?

/2500

Een vliegtuig wordt lichter want de brandstof wordt verbrand. Die hele liters gaan weg. Dus wordt hij op zijn minst lichter.

In een typische vlucht ( MD 11 met 294 passagiers ) van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 KILO brandstof. Het vliegtuig weeg bij aankomst 65.000 kilo minder . Toegevoegd na 1 uur: In een Airbus 380 kan 320.000 liter brandstof Wanneer hij land na 15.200 km dan is hij zo'n 300.000 kilo lichter. Max. brandstof 320.000 liter Max. reikwijdte 15.200 km[1] met maximale belading: 10.400 km[2] Toegevoegd na 1 uur: Wat de passagiers eten of drinken tijdens de vlucht zat al in het vliegtuig. Ook wat er op het toilet geloosd wordt blijft in jet vliegtuig . Het afval wordt opgevangen in een tank die op het vliegveld wordt geleegd. Voor het doortrekken wordt de onderdruk in de afvaltank gebruikt. Daarom hoor je een zuigend geluid als je op het knopje drukt. De plek waar de toilettank wordt geleegd, zit achter op het toestel.

Bronnen:
http://www.quest.nl/artikel/wat-gebeurt-er...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/McDonnell_...
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380

Los van het brandstofverbruik en olieverbruik, en het uit de lucht droppen van mannetjes met parachutes, of hulpgoederen, of zelfs ontplofbare materialen, is er nog een andere onvermoed alledaagse manier van het lichter worden van een vliegtuig gedurende de reis. Maar ... heeft u al eens aan het water uit het gootsteentje van een vliegtuigkeuken gedacht, of aan het licht verontreinigde gebruikte handenwaswater uit het wastafeltje in het vliegtuigtoilet? Dat wordt wél uit het vliegtuig geloosd. Het komt niet eens als druppeltjes op de grond aan, maar het gewicht telt bij de start wel mee. Bij de landing echter niet meer. Hè? Het zit zo: wat er in de wc-pot van een vliegtuigtoilet ‘geloosd’ wordt blijft inderdaad aan boord. Maar het gebruikte handenwaswater van het wastafeltje in een vliegtuigtoilet wordt in vrijwel alle vliegtuigen wél meteen naar buiten afgevoerd door een zgn. ‘drain mast’. Hetzelfde geldt voor het water uit de afvoer van het gootsteentje in de galleys (keukens) van een vliegtuig. Men noemt dit ‘greywater’. Door de zeer koude buitenlucht van bijvoorbeeld 55 graden onder nul zou dat water als een groot blok vuil waterijs rond die ‘drain mast’ en op de ijskoude buitenkant van het vliegtuig vastvriezen. Daarom zijn dat soort afvoerpijpjes verwarmd. En vanwege de hoge vliegsnelheid moet dat een verwarming met hoge capaciteit zijn. Hier ziet u het effect 10 kilometer hoog in de lucht, gefilmd vanaf de grond (ik bedoel het dunne onregelmatige witte sliertje dat korte tijd onder en achter de vliegtuigromp vandaan komt): https://youtu.be/Pw99Y288_4I Op deze afbeelding https://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_lavatory#/media/File:Aircraft_lavatory_service.jpg ziet u zo’n afvoerpijpje in de vorm van het slecht zichtbare buikvinnetje met een oranjekleurig tuitje rechts van de dikke flexibele slang waar de afvaltank van het toilet mee geserviced wordt. En in deze reeks foto’s: http://flickrhivemind.net/Tags/boeing,mast/Interesting zitten nog duidelijker voorbeelden van zulke ‘drain masts’, onder verschillende vliegtuigtypen. Het woordje HOT daarop is een waarschuwing voor afhandelingspersoneel op de grond; normaal hoort de verwarming van de drain mast dan uitgeschakeld te zijn, maar je kunt je aan het hete uiteinde of aan de lozing zelf flink verbranden als dat eens niet zo is. Alleen de Boeing 787 Dreamliner houdt álle afvalwater aan boord. (meer in de vorm van 2 reacties hieronder)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100