Bij welke afstand gaat een piloot de landing in zetten?

Hoe weet een piloot wanneer hij/zij de landing moet inzetten, is het een gegeven bijv om 100km voor de landing met een bepaalde daalsnelheid goed uit te komen op de landingsbaan en hoeveel is deze daalsnelheid.
Is de apparatuur in de cockpit zo geavanceerd dat deze een waarschuwing geeft waneer ze moet dalen en berekent deze dan de daalsnelheid of zijn de piloten aan het berekenen hoe ze goed uit moeten komen op de landingsbaan. En hoe belangrijk is de verkeers toren.
Ik heb begrepen dat de verkeerstoren bijv. Schiphol,Maastricht,Eindhoven het laatste stukje begeleiding doet. En voor Europa, Eurocontrol in Maastricht de piloten in het Europees luchtruim van info voorziet maar deze geen landings info geeft.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij geldt daar geen standaard afstand voor.
In mijn ervaring wordt de landing bij Schiphol veel later ingezet dan bij bijvoorbeeld Dubai, Dar es Salaam, Durban, Montréal en Brasilia. Maar waarom dat het geval is, weet ik niet zeker. Ik vermoed dat het met de bevolkingsdichtheid van de aanvliegroute te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op een modern vliegveld zijn er radiobakens die als een soort radio schijnwerper het pad in de lucht aangeven waarin het vliegtuig moet vliegen om te landen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In "Flightsimulator" kan je dat precies naspelen, met een vliegtuig en vliegveld naar keuze. Zeer realistisch en een perfect antwoord op je vraag.

Antwoorden (2)

Waar en wanneer de landing ingezet gaat worden is van veel factoren afhankelijk.
O.a de vlieghoogte, de vliegsnelheid, de windsnelheid, de windrichting en andere weersomstandigheden. Verder is het inderdaad ook nog afhankelijk van welk vliegveld er aangevlogen wordt en met welk vliegtuig.
8 jaar geleden
Op het moment dat de piloot het Glide Slope signaal ontvangt wordt de landing ingezet.
Het ILS ( Instrument Landing System ) bestaat uit Localizer en Glide Slope zenders rond de landingsbaan op het vliegveld.
De Localizer zendt signalen uit evenwijdig aan de landingsbaan.
In de cockpit kan je aan de hand van die signalen op de instrumenten of displays zien of je recht voor de landingsbaan zit.
De Glide Slope zendt signalen uit onder een hoek vanaf het begin van de landingsbaan.
In de cockpit kan je op de instrumenten of displays zien of je onder, op of boven die signalen zit.
Volg je het Glide Slope signaal dan kom je vanzelf uit op het begin van de landingsbaan.
En dat al sinds 1938.
De taak van de verkeersleiding in de toren is de toestellen met voldoende tussen ruimte op de goede hoogte naar een punt te sturen waar het toestel het Localizer signalen op kan vangen. Daarna kan de piloot het zelf.
De verkeersleiding controleert wel of iedereen ook doet wat hij moet doen.
En waarschuwt als het fout dreigt te gaan.