Waarom spreekt men van "runway 22" "runway 13", etc. bij vliegtuigen. Zoveel landingsbanen heeft geen enkel vliegveld!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Antwoorden (5)

Volgens linkje wat ik vondt is dit het antwoord:
Runway Numbers en Afstemming

Runway numbers represent the approximate magnetic orientation of the runway and may include letters to designate their relative position in the case of airports with parallel runways. Runway getallen staan voor de benadering magnetische oriëntatie van de baan en kunnen onder meer brieven aan de start-en landingsbanen te wijzen die hun relatieve positie in het geval van luchthavens met parallelle. For instance, Runway 31R is pointed 310° Magnetic and is oriented to the right of the parallel runway. Bijvoorbeeld, is Runway 31R wees 310 ° Magnetische en is gericht op het recht van de parallelle start-en landingsbaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Landingsbanen hebben nummers tussen de 01 en de 36. Die nummers duiden de richting aan: 36 naar het noorden (360 graden) etc.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het nummer staat voor de windrichting waarnaar de baan wijst. Bv als de baan naar het westen wijst, dan is dat baan 27.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle gegeven antwoorden zijn goed.
Het is vrij simpel. Zet een 0 achter het getal en dat refereert aan de graden op een kompas roos (deze loopt van 1 tot 360 graden)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En die getallen kunnen heel soms zelfs wijzigen.
De magnetische noordpool verplaatste heel langzaam. Zo kan de 18 straks misschien wel de 17 worden

Overigens heeft schiphol ook meerdere 18 en 36
De 18L (left) 18C (center) 18R(right)

de 18 is oa polderbaan, zwanenburgbaan en bulderbaan.
De 27 is de Buitenveldert.
De 24 is de baan die over Nieuw Vennep gaat over de A4

Op de 18L Polderbaan wordt wel gestart maar niet geland.
Andersom op de 36R (de andere kant van die baan) wel geland maar niet egstart. Dit om verkeer pal op hoofddorp tegen te gaan.