Kun je als je bij bv. Arke hebt geboekt ook met de eigen airline van een andere touroperator bv. Corendon vliegen??

Toegevoegd na 11 uur:
Daarmee bedoel ik dus dat Corendon ook een luchtvaartmaatschappij is en of je dan (eventueel in overleg met de touroperator) voor Corendon kan kiezen in plaats van een airline die voor TUI NL vliegt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Als ArkeFly op zeker moment wat boekingen teveel heeft, of er is een technisch probleem met een groot vliegtuig zodat er dan twee kleinere vliegtuigen ingezet moeten worden terwijl ze er zelf maar één beschikbaar hebben, of het geplande vliegtuig zal door tijdens de voorgaande vlucht opgelopen vertraging veel te laat beschikbaar zijn, dan zullen ze naar het geschikste alternatief gaan zoeken en als dan bijvoorbeeld Corendon wél een vliegtuig met dat aantal stoelen beschikbaar heeft, dan kan het inderdaad gebeuren dat u ineens te horen krijgt dat Corendon u zal vervoeren.
Uiteraard zijn de maatschappijen in principe elkaars concurrent, maar men weet elkaar wél te vinden als de nood aan de man komt.

Als u zélf het initiatief wilt nemen om met een andere vervoerder het luchtruim te kiezen, dán moet u uiteraard in beginsel eerst een nieuw ticket kopen.

Toegevoegd na 28 minuten:
Het kan óók weleens gebeuren dat u op een ArkeFly vlucht rekent, maar dat de touroperator TUI Nederland (waar ArkeFly de eigen airline van is) wat teveel boekingen heeft aangenomen (door een fout of bijvoorbeeld omdat ze nog wel hotelkamers ergens hadden, maar geen stoelen in het eigen vliegtuig), en dat ze dan het teveel aan vakantiegangers overboeken op een Corendon vlucht of zelfs op een lijndienst zoals Air France KLM of Turkish Airlines.

En wat ook mee kan spelen: ArkeFly heeft bij haar Boeing 767 toestellen er één die een wat andere cabine-indeling heeft en zodoende een licht afwijkend aantal stoelen. Als er dan in de actuele vluchtuitvoering vliegtuigen gewisseld moeten worden, dan kan het ook voorkomen dat er ineens voor een klein aantal passagiers een alternatief gezocht moet worden.
Hetzelfde kan soms gebeuren als ArkeFly zelf elders een toestel in gaat huren om de eigen vloot tijdelijk aan te vullen. Ook dan kan het zijn dat het vervangende vliegtuig net iets minder stoelen heeft.
Bordensteker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
U heeft er daarnet in uw nadere uitleg een ongebruikelijke vraag van gemaakt, maar voor het geval dat u toch zoiets bedoeld had, staat in het oorspronkelijke antwoord meteen al geschreven:
“Als u zélf het initiatief wilt nemen om met een andere vervoerder het luchtruim te kiezen, dán moet u uiteraard in beginsel eerst een nieuw ticket kopen.” Ik meen daarom dat ik alle denkbare mogelijkheden al gedekt had en begrijp niet waarom ik dan ook nog een min krijg ... Het zit zo: als u als klant bijvoorbeeld bij touroperator TUI een stoel geboekt heeft op een vlucht waarvoor zij als reisorganisator een stoel in een ArkeFly vliegtuig geboekt hebben, dan kunt u met uw ticket voor die vlucht niet zomaar op een andere vlucht mee, want de reisorganisator heeft een contract met die bepaalde luchtvaartmaatschappij voor die bepaalde vlucht. Als zij voor u “een andere stoel” gaan reserveren (die dan door TUI los gekocht moet worden en dus (veel) duurder zal zijn), en de oorspronkelijke stoel die al voor u gereserveerd was blijft daardoor leeg, dan zou u méér dan twee keer krijgen dan waar u voor betaald heeft. Daar kan een commerciële aanbieder van diensten niet lang van bestaan. Vergelijk het maar met de bioscoop: als u een kaartje reserveert voor de film, dan kunt u daarmee niet ineens een andere film gaan zien. En voor gevallen van overmacht bestaan er annuleringsverzekeringen.

Andere antwoorden (1)

Nee, als je bij Arke hebt geboekt bepaalt Arke de hele zaak.
Als je bij Corendon hebt geboekt bepaalt Corendon de hele zaak.
Als je alles zelf wilt bepalen, moet je alles ook zelf uitzoeken.