Waarom belt een zwarte doos van een vliegtuig zijn gegevens niet automatisch door via het GSM-netwerk ?

Mits het verbinding kan krijgen uiteraard.

Maar GSM is op veel plaatsen aanwezig, de zwarte doos kan meteen gaan zenden en daardoor gegevens veilig gaan stellen, wellicht al voor het de grond raakt, door de hitte verbrand of gezonken is. En je hebt niet de discussie welk 'land' het recht heeft de zwarte doos te onderzoeken.

Toegevoegd na 9 uur:
Voor de volledigheid: ik doel op een systeem dat NA EEN CRASH actief zijn gegevens door gaat zenden i.p.v. af te wachten tot 'ie gevonden wordt. (mits er een GSM-netwerk bereikt kan worden)

Ik heb het niet over een systeem dat tijdens de vlucht gebruikt wordt om continu alle data door te zenden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Externe verbindingen zijn ook gevoelig voor manipulatie door derden. Iemand die tussen de connectie ingaat zitten en misschien zelfs input kan veranderen krijgt zo een positie die we in de luchtvaart waarschijnlijk ook niet willen. Vliegtuigen die van koersen wijken al is t alleen maar in data verstoord veel. Ook kunnen, in extreme gevallen, GSM's met hun frequenties vliegtuig apperatuur storen. Hou een telefoon tegen een speaker als die aanstaat en bel en je hoort de pulsen. Een sataliet veroorzaakt ook nog veel drag. De systemen die je bedoeld bestaan al b.v. AeroMechanical Services' FlyhtStream air-to-ground system die na een crash verbinding maakt. Maar wordt in de commerciele luchtvaart zelden toegepast de huidige apperatuur zogeheten Blackbox gebruikt zijn batterij om de data in leven te houden en een laag energie signaal te sturen. Onder water en extreme omstandigheden waarbij sataliet verbinding niet direct kan plaatsvinden blijft dit dan veel langer vindbaar en bruikbaar dan iets wat dure energie gebruikt voor een collect call.

Bronnen:
http://science.howstuffworks.com/transport...

Omdat er op grote hoogte geen GSM-verbinding gemaakt kan worden, laat staan boven oceanen en woestijnen waar geen GSM-masten staan. Wat wel zou lukken is het overseinen van een aantal gegevens via satellieten. Maar onlangs is uitgerekend dat dat dermate duur zou zijn, dat een vliegtuigticket enkele tientjes in prijs zou stijgen en dat is ondenkbaar. Overigens heb je het dan niet over 'de gegevens van de zwarte doos', want die verzamelt elke seconde waanzinnige hoeveelheid informatie. Maar positie, heading en snelheid zou wel helpen bij het opsporen van een vliegtuig als die zoek is geraakt, iets dat zeer zelden voorkomt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100