Waarom belt een zwarte doos van een vliegtuig zijn gegevens niet automatisch door via het GSM-netwerk ?

Mits het verbinding kan krijgen uiteraard.

Maar GSM is op veel plaatsen aanwezig, de zwarte doos kan meteen gaan zenden en daardoor gegevens veilig gaan stellen, wellicht al voor het de grond raakt, door de hitte verbrand of gezonken is. En je hebt niet de discussie welk 'land' het recht heeft de zwarte doos te onderzoeken.

Toegevoegd na 9 uur:
Voor de volledigheid: ik doel op een systeem dat NA EEN CRASH actief zijn gegevens door gaat zenden i.p.v. af te wachten tot 'ie gevonden wordt. (mits er een GSM-netwerk bereikt kan worden)

Ik heb het niet over een systeem dat tijdens de vlucht gebruikt wordt om continu alle data door te zenden.

Het beste antwoord

Externe verbindingen zijn ook gevoelig voor manipulatie door derden. Iemand die tussen de connectie ingaat zitten en misschien zelfs input kan veranderen krijgt zo een positie die we in de luchtvaart waarschijnlijk ook niet willen. Vliegtuigen die van koersen wijken al is t alleen maar in data verstoord veel. Ook kunnen, in extreme gevallen, GSM's met hun frequenties vliegtuig apperatuur storen. Hou een telefoon tegen een speaker als die aanstaat en bel en je hoort de pulsen. Een sataliet veroorzaakt ook nog veel drag.

De systemen die je bedoeld bestaan al b.v. AeroMechanical Services' FlyhtStream air-to-ground system die na een crash verbinding maakt. Maar wordt in de commerciele luchtvaart zelden toegepast de huidige apperatuur zogeheten Blackbox gebruikt zijn batterij om de data in leven te houden en een laag energie signaal te sturen. Onder water en extreme omstandigheden waarbij sataliet verbinding niet direct kan plaatsvinden blijft dit dan veel langer vindbaar en bruikbaar dan iets wat dure energie gebruikt voor een collect call.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (1)

Omdat er op grote hoogte geen GSM-verbinding gemaakt kan worden, laat staan boven oceanen en woestijnen waar geen GSM-masten staan.
Wat wel zou lukken is het overseinen van een aantal gegevens via satellieten. Maar onlangs is uitgerekend dat dat dermate duur zou zijn, dat een vliegtuigticket enkele tientjes in prijs zou stijgen en dat is ondenkbaar.
Overigens heb je het dan niet over 'de gegevens van de zwarte doos', want die verzamelt elke seconde waanzinnige hoeveelheid informatie. Maar positie, heading en snelheid zou wel helpen bij het opsporen van een vliegtuig als die zoek is geraakt, iets dat zeer zelden voorkomt.
escape
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
+ Correct.
In de nasleep van de verdwijning van dat andere Malaysia Airlines vliegtuig (vlucht MH370) is daar in de luchtvaartwereld uiteraard over nagedacht. Als je méér geld aan veiligheid wilt besteden, moet je het niet in de oplossing van dat zeer zelden voorkomende soort problematische situaties steken. Het succes van de prijsvechters (tegen de achtergrond van hun manier van werken) toont aan dat lagere tarieven voor veel mensen belangrijker worden gevonden dan al het andere.
Meer geld voor veiligheidsgerelateerde zaken zie ik niet gauw gebeuren.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Een neergestort vliegtuig bevindt zich typisch NIET meer op grote hoogte... Ik begrijp dat GSM niet wereldwijd dekkend is, maar op het grootste deel van het landoppervlakte is wel enig bereik.
Daar waar een neergestorte zwarte doos verbinding kán maken, daar kost het niet meer dan het inbouwd hebben van een "GSM-mobieltje"
escape
9 jaar geleden
Een systeem waar je het grootste deel van de tijd niets aan hebt (GSM's werken trouwens niet boven de 10.000 voet) heb je helemaal niets aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het huidige data berichten verkeer tussen vliegtuig en grond gaat boven land via een VHF zender en boven zee via een satelliet.
http://www.skybrary.aero/index.php/Aircraft_Communications,_Addressing_and_Reporting_System
escape
9 jaar geleden
Boven de grote oceaan wordt veelal gebruik gemaakt van de korte golf.
Maar dat betreft gesprekken met de crew.