Wat betekent "no step" op een vliegtuigvleugel?

Ik zat in een Boeing 777. Daar zag ik vanachter het raampje dat er op diverse plekken op de vleugel "no step" staat.

Voor wie is die aanwijzing bedoeld, en wat gebeurt er als je toch op die plekken gaat staan?

De vluchtroute voor passagiers die het vliegtuig verlaten via de middelste nooduitgangen loopt over de vleugel. Met pijlen is aangegeven via welke route je over de vleugel moet lopen. Vlak naast die route staat de eerste aanwijzing "no step".

Voor de vluchtende passagiers kan die aanwijzing niet bedoeld zijn. Extra schade aan de vleugel is niet zo erg na een noodlanding. Als het gevaarlijk zou zijn om daar te gaan staan (bijvoorbeeld doordat je dan door de vleugel heenzakt en in de hete motor terechtkomt), zou de aanwijzing wel in felrood zijn gedrukt.

Is de aanwijzing dan bedoeld voor onderhoudspersoneel? Mag onderhoudspersoneel wel over alle andere plekken van de vleugel kuieren? En als ze op zo'n "no step" plek gaan staan, wat gebeurt er dan? Gaat de vleugel dan kapot, of loopt het personeel gevaar op verwonding?

Of is die aanwijzing voor een andere doelgroep bedoeld? Zo ja, voor wie dan, en wat gebeurt er wanneer de aanwijzing wordt genegeerd?

Picture for question
9 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Met brede zwarte lijnen is vaak het deel van de vleugel gemarkeerd waar onderhoudspersoneel op kan lopen en staan.
Buiten die zwarte lijnen is ter verduidelijking (vooronderhoudspersoneel) hier en daar het opschrift “NO STEP” aangebracht.

De vleugel is namelijk in veel gevallen opgebouwd uit een langwerpige en platte, naar de vleugeltip taps toelopende zeer sterke doos, met aan de voorkant een vleugelneus eraan vastgemaakt (met meestal een uitschuifbare voorlijst), en aan de achterzijde een vleugelachterkant met bij de vleugeltip in de buurt de rolroeren, en meer naar de romp toe in de vleugelachterkant opgenomen de uitschuifbare landingskleppen én iets meer naar voren de draagkrachtverminderende kleppen die bij de landing op de grond naar boven uitgeslagen kunnen worden en die in de lucht tevens als luchtrem gebruikt kunnen worden, of om het effect van de rolroeren te ondersteunen.
Al die beweegbare dingen, en ook de hele vleugelvoorkant en -achterkant (waarin die mechanismen zijn opgeborgen), zijn niet geschikt om op te staan. het oppervlak van de zgn. “doosligger” tussen voor-en achterkant is juist wél sterk, want dat is de platte balk waar alles aan vastzit en die de romp met de lading draagt. En in die balk zijn vloeistofdichte compartimenten: de brandstoftanks.

Ik heb er zelf nog nooit bij stilgestaan dat passagiers bij een evacuatie ook op de daarvoor niet bedoelde delen zouden kunnen komen. Want evacuerende passgiers gaan dat “No Step” inderdaad over het hoofd zien in de hitte van het moment. Ik vermoed dat de vleugel het op die plaatsen op zich wel kan hebben, maar dat die wat minder zwaar uitgevoerde panelen daarbij mogelijk lichte schade zouden kunnen oplopen.

Ik voeg een afbeelding toe van een (ouderwetse) vleugelconstructie. Je kunt je misschien voorstellen dat de bolle voorkant veel minder sterk bestand is tegen puntbelastingen dan het zichtbaar veel zwaarder geconstrueerde “balk”gedeelte daarachter, en dat de puntige (hier erg brede) achterste helft ook een stuk dunnere huidplaten heeft dan die sterke dragende balk.

Bij hedendaagse vliegtuigen is de sterke balk een veel bredere platte doos, die wat verder naar achteren in de vleugel zit, en daar zitten dan een bredere vleugelvoorkant en een veel minder brede vleugelachterkant tegenaan gebouwd.

En een militair jachtvliegtuig kan zittende mensen dragen op de vleugelvoorkant, en op de veel sterkere ligger daarachter kunnen ze dan staan.

Toegevoegd na 5 minuten:
http://www.aviationpics.de/military/1999/20.jpg
Plaatje bij antwoord
Bordensteker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Goed verhaal !
(+)

Andere antwoorden (1)

Het gedeelte binnen de zwarte strepen is onderdeel van de vleugel torsie doos. Een aluminium doos die verschillende millimeters dik is. Daar kan je zonder problemen op staan en lopen. Is trouwens heel erg leuk want de vleugel gaat dan op en neer. Bij een Boeing 747 zelfs 20 a 30 centimeter bij de tip.Over het waarom je niet buiten de lijntjes mag lopen kan ik twee redenen bedenken. Als eerste.Het gedeelte buiten de zwarte lijnen bestaat uit spoilers,ailerons en afdekplaten. Deze zijn meestal van twee platen kunststof of aluminium met honingraad ertussen. Deze platen zijn meestal niet dikker dan 0,2 mm. Als je daar overheen loopt zal je er niet doorheen zakken maar kan je deze makkelijk beschadigen. Het is al vaker voorgekomen dat er na een flinke hagelbui op verschillende toestellen allemaal putjes in deze platen zaten.Je zal de kabels en leidingen die eronder lopen niet zo snel beschadigen maar door de beschadigingen op de platen zelf kunnen er op de vleugel wervelingen ontstaan die nadelig zijn voor de draagkracht. En het is een deel van het toestel waar de passagiers constant naar zitten te kijken dus dat moet er gewoon goed uitzien.Als tweede reden. Buiten de zwarte lijnen zitten veel bewegende delen. Tijdens het onderhoud kan het weleens voorkomen dat deze zonder waarschuwing gaan bewegen. Een hydraulische actuator van een spoiler is sterk genoeg om je van de vleugel af te lanceren. Je landt dan een paar meter lager op de grond wat niet goed is voor je gezondheid.
De vlucht wegen op de vleugel zijn er voornamelijk voor om de passagiers bij een evacuatie naar de achterkant van de vleugels te leiden. Weg van de motorinlaat aan de voorkant van de vleugel. De vluchtwegen lopen ook over de dunnere delen van vleugel en tijdens een evacuatie zullen die delen dan ook beschadigt worden. Ik denk niet dat er iemand is die zich daar druk over zal maken zolang de passagiers maar het toestel veilig kunnen verlaten.

Foto is van een Boeing 737-300 rechter spoiler op een linkervleugel. De vluchtweg is op de spoiler geschilderd terwijl dit toch een zwakker stuk van de vleugel is.