Hoelang moet mijn ID-kaart geldig zijn als ik in Polen ga werken en ik niet weet wanneer ik terug kom?

Ik ga werken in Polen en ik heb een calamiteiten ID-kaart die op dit moment nog 5 maanden en 27 dagen geldig is. Kan ik gewoon op het vliegveld zeggen dat ik maar een maand ga? Niemand die het controleert neem ik aan?

10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe wil je dan terugkomen over een half jaar? Ik zou in ieder geval een normale id kaart aanschaffen als je niet binnen 2 maanden terug wil. Vaak moeten ze minimaal 3 mnd geldig zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Drepolli, ben je van gedachten veranderd? Twee dagen geleden zou je nog gaan emigreren.
Probeer je ( "calamiteiten"?) ID-kaart in Polen bij de ambassade te verlengen als het nodig is. Of kom even terug naar Nederland.
Wat je op het vliegveld zegt, moet je zelf beslissen. Je kunt toch niet van iemand verlangen dat hij je aanraadt om te liegen.

Antwoorden (1)

Polen valt onder de shengen landen en een geldige ID kaart (van een ander Shanghen land) is steeds geldig. Wanneer uw ID kaart vervalt kan je een nieuwe aanvragen in de ambassade van Polen, MAAR je moet dan wel ingeschreven zijn in de ambassade. Je kan ook een reispas aanvragen, deze zijn 5 jaar geldig en hebben een hogere rang tov de ID kaart. Als uw ID kaart dan vervalt en uw reispas is nog geldig is er geen probleem.