Hoe snel rijdt een taxiënd vliegtuig?

Op Schiphol rijden ze voor mijn gevoel ongeveer stapvoets op de platforms en op weg naar de polderbaan gaat het een stuk sneller. Maar hoe hard rijdt een taxiënd vliegtuig echt: 20/50/100 km/uur?

10 jaar geleden
11.3K

Het beste antwoord

het verschilt, op grote afstanden, langs de polderbaan kunnen ze wel de 50 kmh halen, maar langs de terminal rijden ze ook een snelheid van 30 kmh. je kan ze live volgen via http://www.flightradar24.com hier kan je de snelheid van de vliegtuigen bekijken die op dit moment o.a taxiën
10 jaar geleden
tinus1969
10 jaar geleden
Ik vond dit antwoord mooi vanwege de link; dank voor alle goede antwoorden.

Andere antwoorden (2)

Bijvoorbeeld voor de Boeing 737, een veel gebruikt type op Schiphol, heeft een maximale
voorgeschreven snelheid van 30 knopen (55 km per uur).
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat heeft de vraagsteller aan hoe hard tie maximaal kan?
Bordensteker
10 jaar geleden
Ik heb het grootste deel van mijn werkzame leven gesleten in de grote burgerluchtvaart.
'fremar' noemt nu even apart één getal dat echter wel een maat der dingen blijkt te zijn. Over taxisnelheden is namelijk niet zo heel veel vastgesteld, en het onderwerp is anderzijds juist op de grootste luchthaven van Nederland van belang omdat je bij wijze van spreken in Haarlem Schalkwijk landt en daarna naar het Amsterdamse hoekje van de Haarlemmermeerpolder (met relatief een slakkengang) rijdt. Veel Nederlanders hebben het al eens meegemaakt.
Door het warm worden van de banden kan de veiligheid in het geding komen als je met een zwaar vliegtuig (veel brandstof voor een lange vlucht) eerst een groot stuk moet rijden alvorens de startaanloop te beginnen. De banden van auto's kunnen er tegen dat er lang doorgereden wordt. Vliegtuigbanden niet!
Vliegtuigen zelf zijn inderdaad ook niet gebouwd om mee te rijden (daar heb ik als langjarig (nu ex-)brevethouder zelf voldoende wetenschap van) en de achtergrond mag duidelijk worden als de vraagsteller en de belangstellende medelezer het zeer lezenswaardige Nederlandstalige artikel dat als bron vermeld is leest. Dus de vermelde geadviseerde maximum snelheid is op dit gebied een van de weinige aanknopingspunten. In het artikel is te lezen dat trager rijden soms al als hinderlijk voor de voortgang van het (rijdend) luchtverkeer wordt gezien. Met de bronvermelding erbij is dit een van de weinige enigszins harde cijfers die je kunt noemen; er wordt niet op geverbaliseerd. Het antwoord van han123 is formeel iets meer to-the-point, maar met de bron van fremar kom je veel meer aan de weet.
Meestal tussen de 5Knopen (bij het nemen van bochten) tot 30 knopen (als wind mee is) dat komt neer op 9 tot 55 KMU

Toegevoegd na 53 seconden:
Soms wordt het toestel getrokken door een sleepvoertuig(ook wel tug genoemd dan is de snelheid meestal rond de 30KMU