Kan een straalvliegtuig achteruit taxiën?

Laatst zat ik ter hoogte van een vleugel in een vliegtuig. Op het moment dat het toestel was geland 'remde' het ook af d.m.v. het 180 graden omkeren van de stuwkracht. De daarvoor bestemde klep op de motoren opende zich voor deze actie. Toen dacht ik als simpele leek: Er kan dus ook achteruit getaxied worden, kan soms best makkelijk zijn! Of niet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik heb het op MXP wel eens een MD80 zien doen. Het kan dus. Veel vliegvelden hebben vanwege redenen die hierboven staan (zoals dat je niet kan zien wat er achter je gebeurt en dat je schade aan je omgeving toebrengt) in hun documentatie staan dat het daar niet mag, en de meeste maatschappijen (waaronder alle Nederlandse) hebben in hun eigen procedures ook staan dat dit niet mag. Maar het kan dus wel.

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Powerback

Helaas zal dat niet gaan. Wanneer de straalomkeerders openstaan bij een lage snelheid zal de straalmotor zijn eigen uitlaatgassen en eventueel rommel op de taxibaan weer de inlaat ingaan. Dit heeft als gevolg dat de motor uit kan vallen of zelfs beschadigd raken.

In theorie zal dat best kunnen, maar het vermogen dat daarvoor moet worden ingezet (om een passagierstoestel in beweging te krijgen überhaupt) is zó groot, dat er van bijvoorbeeld de terminal waar het vliegtuig met zijn neus praktisch tegenaan staat, niet veel meer over zou blijven... Vandaar die karretjes die het vliegtuig op een plek zetten waarvandaan het verder zelfstandig verder kan.

Dat kan perfect. Maar het rendement van de straalomkeerders is minder 20% van de kracht van de motoren in vooruit. Bij lage snelheden komt daar nog bij dat de warme gassen het vleugeloppervlak kunnen beschadigen. Bij hoge snelheden remmen de omkeerders het toestel af. Onmiddellijk bij het landen heeft remmen op de wielen immers minder effect omwille van de nog aanwezige opwaartse lift. De straalomkeerders verkorten de uitloopafstand met 1/3.

Ja, dat kan. Maar het is verboden bij verkeersvliegtuigen wegens gebrek aan achteruitkijkspiegels. Dat klinkt grappig, maar het kan dus echt heel gevaarlijke situaties opleveren. Daarom gebruiken ze kleine tractortjes, het personeel daarvan heeft tenminste goed zicht op de omgeving. Maar, in geval van nood is het denkbaar dat de piloot het gebruikt.

Ja, dat heb ik een militair vrachtvliegtuig ooit zien doen, bij wijze van demonstratie!

Onze japanse vriend heeft gelijk. je blaast alles stuk. Militaire toestellen doen het nog wel eens en op afgelegen velden ook. Echter propellor vliegtuigen kunnen het wel gewoon. Als je op bijvoorbeeld Fuerteventure staat zie ej dat props zelf wegrijden achteruit.

Het is geen probleem om met een straalvliegtuig achteruit te taxiën, het is in het verleden als expiriment vaak gedaan om bij de gate weg te komen, en geen pushback te gebruiken. Vaak waren de ruiten bij de gate er niet voor bestemd en sneuvelden ze. Ook wanneer je dus genoeg thrust zet om achteruit te taxiën zuig je allemaal troep in je motor en heb je een grote kans om deze te beschadigen. Het is hetzelfde effect als men met een grote jet landt en de 'thrust reverser' aanzet, dit is dan om de snelheid te verlagen maar het doet hetzelfde.

Nee dat is niet mogelijk op eigen kracht. Ze hebben wel de vermogen om af te remmen, maar het is niet krachtig genoeg om het gehele vliegtuig achter te taxiën.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100