Wat gebeurt er als het rolroer(en) Van een vliegtuig stuk gaan?

Is hier een failsafe voor?
Ik heb wel eens gehoord dat de flaps niet werkten, maar dan kan het vliegtuig nog prima vliegen en landen!
Hoe zit dat met de rolroeren?
Op de afbeelding is nr1 de rolroeren

http://avherald.com/h?article=461c49eb

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Flight spoilers en rudder.
De besturingskabels van de ailerons op een 737 zijn direct gekoppeld aan het linkerstuur. De flightspoilers zijn gekoppeld aan het rechtersstuur. Tussen het linker en rechter stuur zit een mechanisme die het linkerstuur los koppelt als de ailerons of de besturingskabels klem komen te zitten. Je kan dan nog met het rechtersstuur de flightspoilers bedienen. Zie blad 4 van pdf ook voor uitleg over flight spoilers en op blad 6 een plaatje van wat waar zit en op blad 7 een systeem schema.
Als alternatief kan je ook het rudder gebruiken dat is wat moeilijker maar het kan wel.
De ailerons zijn trouwens primaire besturings-systemen die voor elke vlucht door de piloten getest worden en een mankement op dat moment zal altijd reden zijn om terug te gaan naar de gate en het zaakje te laten controleren.
Als het tijdens de vlucht gebeurd zal de bemanning het toestel zo snel mogelijk aan de grond zetten.

Toegevoegd na 3 minuten:
blad 6 zijn foto's op blad 5 staat wat waar zit
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Rolroeren zijn roeren die, meestal, hydraulisch worden aangedreven.
Dit wordt vaak door 2 of meerdere hydraulische systemen gedaan om ervoor te zorgen dat je nog steeds hydraulische druk hebt indien er 1 van beide systemen faalt.
Bij Boeing zijn deze vaak ook bestuurbaar zonder hydraulische druk door middel van fysieke kabels.
om jou vraag letterlijk te nemen gaat een rolroer nooit stuk, enkel misschien blokkeren.
De onderhouds checks en controles die hierop gehouden worden zijn echter op zo'n hoog niveau vanwege de functie (flight control dus een dubbele inspectie) dat de kans hierop nihil is.
Mocht er om wat voor reden dan ook toch voorkomen dat ze niet meer werken dan kan met behulp van het rudder en de elevators het vliegtuig alsnog geland worden.