Worden vliegtuigrampen meer door mens of meer door machine veroorzaakt?

Ik kijk regelmatig programma's over vliegtuigrampen, en in veel rampen was er een technisch mankement dat in nieuwere vliegtuigen verholpen is. Maar wat is tegenwoordig de verhouding mens:machine ongeveer bij rampen/ongelukken? Hoeveel procent is human error en hoeveel is een technisch mankement?

Weet jij het antwoord?

/2500

Meestal menselijke fout want de technologie en techniek is zo goed geworden dat er voor alle onderdelen wel een reserve is. met technologie bedoel ik waarschuwingssystemen.

In principe is het altijd een menselijke fout. Tenzij het gaat om niet/lastiger te voorspellen toestanden. Apparatuur kan falen, dan kun je zeggen dat dit een technisch probleem is. Aan de andere kant als je er dieper op in gaat kan het net zo goed zijn dat het hele ontwerp niet of onvoldoende deugd. Bijvoorbeeld doordat bepaalde veiligheidsmaatregelen in een circuit board niet goed werken. Toegevoegd na 1 minuut: Maar volgens mij zijn het vaker problemen dat de (co) piloot een veiligheids systeem weet te overschreiden, of dat meters verkeerd worden geïntepreteerd omdat men denk dat ze falen/verkeerde waarden aangeven.

Merendeels zijn het menselijke fouten, zie: http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/articles/qtr_2_07/article_03_2.html Toegevoegd na 4 minuten: 80% mensenlijk en 20% technisch. In tegenstelling tot ruim 100 jaar geleden, toen was het andersom.

De verhouding mens/machine is tegenwoordig idd 80:20 Of hierin ook zijn opgenomen de crashes die veroorzaakt zijn door constructiefouten danwel verkeerd of geen onderhoud is mij niet helemaal duidel, maar dan zou het cijfer nog sterker richting 'mens' schuiven, aangezien die hiervoor ook verantwoordelijk is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100