Waarom vliegen vliegtuigen vanuit Nederland meestal langs Groenland en Canada naar Amerika, en niet in een rechte lijn ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
26K

Het beste antwoord

Zoals bovenstaande antwoorden al vermelden: Dat is de kortste afstand. Even wat extra info over kaarten. Het is onmogelijk om een correcte kaart van de hele aarde op een plat stuk papier te projecteren. Probeer maar eens een voetbal in tweeën te knippen en plat te drukken. De meest gebruikte projectie voor een kaart van de hele wereld is de zogenaamde Mercator Projectie(zie afbeelding). De schaal op deze kaart is alleen correct op de lijn waar het papier de bol raakt, in dit geval dus de evenaar. Een goed voorbeeld van de incorrecte schaal van deze projectie is Groenland. In werkelijkheid is Groenland niet gek veel groter dan bijvoorbeeld Mexico. Op de Mercator is Groenland groter dan Zuid-Amerika!
Een rechte lijn op de mercator-kaart geeft bijna nooit de kortste afstand in werkelijkheid. Alleen wanneer de rechte lijn van het noorden naar het zuiden(of andersom) loopt of wanneer de rechte lijn precies over de evenaar loopt is dit in werkelijkheid de kortste afstand. Het tweede plaatje zal dit iets duidelijker maken. Linksboven zie je de kaart zoals je die meestal ziet. De stippellijn is de zogenaamde grootcirkel, de kortste afstand in werkelijkheid. De dichte lijn is de rhumb line, ook wel loxodroom genoemd. Linksonder zie je de zogenaamde Lambert Projectie. Hierop is een rechte lijn wel de kortste afstand in werkelijkheid. Wanneer je deze twee met elkaar vergelijkt kun je zien dat een rechte lijn op de ene kaart een gekromde lijn op de andere kaart is. Het hangt dus af van de manier waarop de kaart gemaakt is of een rechte lijn ook daadwerkelijk de kortste afstand is.
Het weer is ook een van de bepalende factoren voor de gevlogen route. Met name de Jetstreams welke zich boven de Atlantische Oceaan bevinden. Deze zijn vrijwel altijd van west naar oost. Hierdoor zie je dat verkeer van Europa naar de VS noordelijker vliegt om de jetstream te ontwijken. Verkeer wat terug vliegt neemt een zuidelijke route om juist gebruik te maken van de rugwind en zo brandstof en tijd te besparen.
Vroeger waren de motoren minder betrouwbaar dan nu en was het dus zaak om de route dichter langs uitwijkhavens te plannen. Toen waren de routes nog noordelijker. Tegenwoordig zijn motoren stukken betrouwbaarder en is het toegestaan om routes verder van vliegvelden vandaan te vliegen met tweemotorige vliegtuigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

door de kromming van de aarde is dat de rechte lijn (ik heb me ook wel eens hetzefde afgevraagd
11 jaar geleden
Dat is een rechte lijn, kijk maar eens wat er gebeurt als je een touwtje over een globe spant.

Dat het op een tweedimensionale kaart een kromming lijkt te zijn, komt doordat onze geografische kaarten zijn opgerekt om passend te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik op Google Maps een rechte lijn trek, kom ik niet over Groenland.
Vliegmaatschappijen willen natuurlijk de meest goedkope route nemen. Maar door weersomstandigheden moeten ze soms uitwijken. Verder heb je de standaard vliegroutes. Als je kijkt op http://www.flightradar24.com/ dan zie je dat verkeer naar USA noordelijker vliegt dan verkeer vanaf USA naar Nederland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hangt er toch echt vanaf waar je moet zijn in Amerika,b.v. Amsterdam New York is ruim 5000 km via IJsland Canada 3000 km meer!?