waarom tanktte ryanair zo weinig brandstof?

Als ze overhouden dan hoeven ze toch ook niet meer bij te tanken....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is dat niet onveilig om zo weinig te tanken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil graag de discussie een beetje omdraaien.
Het is gewoon goed wat RA doet en zo zou iedereen het moeten doen.
Doormiddel van de verschillende berekeningen is er gewoon altijd voldoende brandstof aan boord.
Nog meer meenemen dan wettelijk vereist is is gewoon onzin.
Daarmee gooi je alleen maar geld weg en wordt het milieu onnodig extra belast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Captain Rob
In berekeningen kan je niet alles meenemen. Denk dan aan verwachte werkzaamheden op het vliegveld, weersomstandigheden, meewind, tegenwind, verkeersdrukte.
Daarom zal de kapitein altijd het laatste woord moeten hebben of ,en zo ja, hoeveel er extra getankt word. Als je dat met je gezonde verstand doet zal je niet zo vaak uitleg moeten geven op kantoor.

Antwoorden (8)

Meer brandstof aan boors, betekent meer gewicht. En meer gewicht de lucht in krijgen en houden betekent een hoger brandstofverbruik. Dus meer kosten. Uit kostenbesparendoogpunt probeert men dus zo min mogelijk brandstof mee te nemen.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Bij minder brandstof aan boord, weegt het vliegtuig minder en gebruikt daarom ook minder brandstof.
Dat is een aanzienlijke besparing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo eenvoudig ligt dat niet.

Ook elke liter brandstof die ze mee nemen is gewicht en dat kost weer meer vermogen om het toestel van de grond te krijgen.

We praten hier niet over enkele liters brandstof maar over 100 of meer liters wat toch bijna 100kg. of meer weegt.

Dit kan op een vlucht (opstijgen) een extra kosten post zijn van een tientalle liters brandstof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is inderdaad zeker zo dat het meer gewicht geeft en daardoor meer verbruik en dus meer kosten, zoals de meeste hier stellen.

Ook is het zo dat als ze heel veel brandstof overhouden ze deze moeten lozen voordat ze kunnen landen om het vliegtuig met landen zo licht als mogelijk moet zijn. Dan gooien ze dus brandstof meestal in de zee weg en dat is helemaal een dure grap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Boeing van Ryanair gebruikt per uur vliegen ongeveer 3000 ltr. kerosine. Een volle tank is ongeveer 21000 liter waarmee ongeveer 5400km mee gevlogen kan worden. Als een vlucht maar 2700 km is zal er misschien iets meer als een halve tank meegenomen worden, wat dan 8tot9000 kg. gewicht minder is en dus minder brandstof verbruik gedurende de vlucht meebrengt. Per dag gaan er rond 1400 vluchten van Ryanair over Europa, er is tot nu toe wonderbaarlijk genoeg nog niet één neergestort. Altijd geluk, of goede berekeningen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanvullend op de andere antwoorden. Als ieder vliegtuig van ryanair bijvoorbeeld 1000 liter te veel mee neemt als veiligheidsmarge (ik heb geen idee wat de veiligheidsmarge is) dan betekent dat voor ryanair een voorraad van 250.000 liter in in hun vliegtuigen. Dat is geld waar je niets mee kunt en iedere liter minder levert ge,d op waar je wel wat mee kunt en het is tenslotte een prijsvechter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer je een paar boodschappen in de buurt gaat doen ga je toch ook niet eerst tanken waneer die nog voor een kwart gevuld is !?
Gewoon een paniekverhaaltje om niks!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, maar bedijfseconomisch wil je zo min mogelijk, liefst geen, voorraad. En kerosine in een tank is voorraad. Vandaar mijn redenering.
Ze nemen nooit te weinig mee.
Voor een vlucht staat een verplichte berekening waarmee men ten alle tijde een luchthaven binnen afstand X moet kunnen halen. En een verplichte reserve.

Nu kan je twee dingen doen. Je er precies aan houden (opdracht Ryanair) of toch maar wat extra meenemen.
EN afhankelijk waar je naar toe vliegt, neem je voor retour mee of enkele reis. Dit is afhankelijk van de brandstof prijs en contractafspraken voor brandstof op de bestemmingen.
Zo tanken met name de kleinere vliegtuigen op de relatief korte europese afstanden bijna helemaal nooit op als ze op Schiphol vliegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hebben ze wel te weinig getankt ?
Op 26 juli 2012 moesten de toestellen uitwijken van Madrid naar Valencia vanwege het weer.
Alle Ryanair toestellen hebben meer dan een uur rond gehangen na hun verwachte landingstijd.
De FR2054 uit Palma de Mallorca zou na een vlucht van 1 uur 10 en een go around op Madrid uiteindelijk 67 minuten later in Valencia landen. Met 75 kilo brandstof minder dan de verplichte noodvoorraad van 1100 kilo.
En het was die dag niet alleen Ryanair die problemen had.
Ryanair zal vast wel aan de goede kant van de brandstof berekeningen zitten want een crash is nog altijd duurder dan kerosine.
De Autoriteiten kunnen natuurlijk ook nog alle bonnetjes,berekeningen en vluchtplannen vorderen en inspecteren.
Als ik de berichten in de links zo lees is er een ander probleem.