Wat is de aankomsttijd van een vliegtuig ?

Is dat als de wielen de grond raken of als het vliegtuig aan de pier staat ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.7K
Cryofiel
11 jaar geleden
Hee, dat is bijna mijn vraag van 1 januari 2011:
http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/vliegtuigen/vertrekt-vliegtuig.118580 Bij de antwoorden op mijn vraag kun je ook nuttige informatie vinden over de aankomsttijd van een vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het 3e antwoord is goed : met als toevoeging : de 'blocks' zijn die grote, met rubber beklede driehoeken, die voor en achter het neuswiel van het vliegtuig worden gelegd, zodra het toestel bij de gate staat, vroeger waren dit blokken hout. Het zijn ook de laatste 'dingen' die weggehaald worden voordag het vliegtuig teruggeduwd wordt van de gate. On blocks/off blocks is dus de officieële aankomst/vertrektijd van een vliegtuig.

Het beste antwoord

Wielen aan de grond:

Op Schiphol hebben we diverse systemen waar we een hele rits aan tijden in zien staan.

Als we de tijd aan de gate zouden gebruiken zijn alle diensten die iets moeten gaan doen altijd te laat.

Als wij zien dat een vliegtuig touchdown is arrival)
Zie jij dat ook gelijk op de schermen.
We weten dan aan de hand van de landingsbaan en de
gate hoe lang we hebben om er op tijd te zijn voor zaken als afhandeling, brug aansluiten, schoonmaakt etc etc.

Als een vliegtuig in Singapore op stijgt weten we al wat de eta is (estimated time of arrival)
Als ik pas aankomst zou zien on blocks en ik ga dan reageren ben ik te laat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

de tijd van "wielen aan de grond " komt als aankomsttijd van het vliegtuig op de grote borden bij schiphol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zodra het vliegtuig op de baan is geland en vaart mindert, wordt het als gelandt beschouwt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zodra de bloktijd voorbij is en het vliegtuig 'on blocks' gaat. Zie link

Toegevoegd na 1 minuut:
Bloktijd =
De tijd die verstrijkt tussen het vertrek van een vliegtuig van zijn parkeerplaats met het doel om op te stijgen totdat het tot stilstand komt op de aangewezen parkeerplaats en alle motoren of propellers worden gestopt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bloktijd =
De tijd die verstrijkt tussen het vertrek van een vliegtuig van zijn parkeerplaats met het doel om op te stijgen totdat het tot stilstand komt op de aangewezen parkeerplaats en alle motoren of propellers worden gestopt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bloktijd =
De tijd die verstrijkt tussen het vertrek van een vliegtuig van zijn parkeerplaats met het doel om op te stijgen totdat het tot stilstand komt op de aangewezen parkeerplaats en alle motoren of propellers worden gestopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt ervan af wie wat wanneer.
STA = standard time of arrival
- daar wordt alles op gepland
ETA = estimated time of arrival
- geschatte aankomsttijd
Wielen op de grond
- officiële aankomsttijd dan gaat het circus beginnen
Bij de gate aankomen
- afhandeling begint met aansluiten stroom en blokken neerleggen (on block time)
Gate aangesloten en blokken bij de wielen
- catering, schoonmaak, techniek etc. kan beginnen