Elke vlucht met een vliegtuig is weer anders dat heeft te maken met de lading , brandstof , passagiers en het weer.
Als je bv veel lading achterin hebt liggen zal het vliegtuig in de lucht een beetje achterover hellen. Als piloot zou je dat dus de hele vlucht moeten corrigeren door of de knuppel een beetje naar voren te duwen. Dat hou je niet echt lang vol daarom wordt een vliegtuig in de lucht afgetrimd.
De roeren (hoogteroer , rolroer en richtingsroer) worden met behulp van de trim zodanig afgesteld zodat er geen stuurkrachten meer vereist zijn om de gewenste stand van het vliegtuig in de lucht vast te houden; het vliegtuig is "afgetrimd".
Op een Boeing 737 worden de rolroeren (ailerons) en het richtingsroer (rudder) met een elektromotor getrimd.
Het hoogteroer zelf wordt niet getrimd maar wel het hele vlak waar het hoogteroer in ( stabilo of horizontal stabiliser) zit wordt getrimd. En dat kan met een elektromotor of direct met een bedieningskabel.
Op filmpjes zie je weleens een zwart/wit ding snel rond draaien tussen de piloten. Met dat ding trim je de horizontal stabiliser en dat ie rond draait komt omdat op dat moment de stabiliser elektrisch getrimd wordt.
De link laat zien wat waar zit.
Op de foto's zie je de schakelaars die de motortjes bedienen in de cockpit.
Toegevoegd na 2 minuten:
O en ja je kan zonder trims vliegen je moet dan wel zelf zorgen dat rechtuit en horizontaal vliegt.
Ook op die vlucht van 12 uur naar Bangkok.......
- Bronnen:
-
http://ze-engineer.blogspot.nl/2010/06/air...