Waar kun je in het geval van een vliegtuigongeluk (statistisch) het beste je zitplaats hebben in het vliegtuig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Nerveuze passagiers vragen zich wellicht af wat de veiligste plek is wanneer ze aan boord van een vliegtuig stappen. De universiteit van Greenwich deed onderzoek naar de veiligste plek in het vliegtuig. Naast het analyseren van 105 vliegtuigongelukken ondervroegen ze bijna 2000 overlevenden hoe ze erin waren geslaagd om een brandend vliegtuig levend te verlaten.

Veiligste stoelen
Uit de studie bleek dat de veiligste stoelen logischerwijs bij de nooduitgang staan. Heb je daar een stoel aan het gangpad, dan zijn je overlevingskansen bij een crash groot. Sowieso hebben passagiers met een zitplaats aan het gangpad 64 procent overlevingskans, tegenover 58 procent van de passagiers op andere zitplaatsen. Daarnaast bleek uit het onderzoek dat de passagiers die voorin zitten, een overlevingskans van 62 procent hebben als er brand uitbreekt, terwijl dit voor de passagiers achterin slecht 53 procent is.

Gevaarlijkste stoelen
Twee tot vijf rijen van de nooduitgang heb je ook nog meer dan vijftig procent kans op overleven, maar het verschil tussen overleven en overlijden wordt steeds kleiner. De gevaarlijkste stoelen staan zes of meer rijen van de nooduitgang af.

Ongeluk Manchester
Een van de dodelijke ongelukken die geanalyseerd is, is het ongeluk op de luchthaven van Manchester in 1985. Vijfenvijftig mensen vonden de dood toen de Boeing 737 van British Airtours vlam vatte. De brand was veroorzaakt door een ontplofte motor waardoor de brandstoftank in de vleugel doorboort werd. De vlammen grepen de zijkant van het vliegtuig en blokkeerde meerdere uitgangen.

Bruikbare uitgangen
Uit het onderzoek bleek dat de slachtoffers van deze ramp gemiddeld meer dan twee keer zo ver van de bruikbare uitgangen zaten, als de overlevenden. Sommige slachtoffers zaten vijftien rijen van de nooduitgang af. De meeste kwamen om het leven door de giftige dampen.

(Knip: rest staat in reactie hieronder)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evacuatietest klopt niet
In het kader van de internationale veiligheidsvoorschriften moet elk vliegtuig een evacuatietest ondergaan om aan te tonen dat iedereen aan boord binnen negentig seconden geëvacueerd kan zijn, ook als de helft van de uitgangen wordt geblokkeerd. Het onderzoek wees echter ook uit dat deze testen niet kloppen, omdat ze niet rekening houden me het gedrag van mensen in een noodsituatie. Sommigen helpen namelijk eerst vrienden en familie voordat ze zelf ontsnappen, terwijl anderen gelijk hun weg naar de uitgang vechten. In de oefensituatie zijn mensen bovendien ook meer bereid om aanwijzingen van de cabincrew op te volgen dan in een echte noodsituatie.

Andere antwoorden (4)

Volgens mij geven deze plaatjes antwoord op je vraag.

Toegevoegd na 3 minuten:
Uiteraard heb je de statistieken vrij tegen als je in een neerstortend vliegtuig zit en is de kans altijd gering dat je het overleefd. Maar; het ligt voornamelijk geheel aan hoe het vliegtuig neerstort. De overlevingskansen per plek verschillen uiteraard met of het vliegtuig zijn neus in de grond boort, of zijdelings neerstort, enzovoorts...

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik denk dat het niet zozeer gaat om waar je zit als het vliegtuig neerstort, maar waar je zit op het moment dat het vliegtuig is neergestort, zodat je er zo snel mogelijk uit komt. Voor het overleven dan de crash op zich maakt het niet veel uit waar je zit, maar gaat het er vooral om er uit te komen nadat het kreng stilstaat.
Bovendien hebben mensen die veel vliegen volgens mij een betere kans om het te overleven dan mensen die zelden vliegen, hoewel mensen die veel vliegen uiteraard net zo min naar de veiligheidsinstructies luisteren dan andere passagiers, kennen zij ze uit ervaring waarschijnlijk beter, en zij hebben al vaker nagedacht over wat je moet doen. Verder gaan veelvliegers vaker aan de gang zitten (kan je je benen strekken, naar het toilet zonder anderen te storen) en mensen die vrijwel nooit vliegen willen aan het raam zitten om naar buiten te kijken. Echter als je aan de gang zit ben je er waarschijnlijk ook sneller uit.
Kortom, aan de gang vlakbij een uitgang, of direct voor de nooddeur als je weet hoe je die moet bedienen, waar je het nadeel hebt dat je dan aan één bepaalde kant van het vliegtuig zit en de brand zal maar net aan die kant zijn.
Zorg dus dat je de veiligheidsinstructies kent, weet hoe je in de brace positie moet zitten en zorg dat je er snel uit komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij is altijd verteld dat je in het staartgedeelte het meest veilig zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het midden bij de nooduitgang lijkt mij de beste plek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor je eigen gevoel zit je bij een nooduitgang het prettigst of dat ook echt het veiligst is weet ik niet