Hoe wordt voorkomen dat een vliegtuig zonder brandstof valt tijdens de vlucht?

Ooit werd door mist boven de luchthaven een vliegtuig steeds weer de toestemming tot landen geweigerd, tot alle brandstof op was en het toestel verongelukte. Hoe kan men gewoonlijk garanderen dat een vliegtuig tijdig kan landen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Garantie is er natuurlijk nooit, maar er wordt ruim voldoende brandstof meegenomen om nog een tijdje rond te kunnen cirkelen indien nodig. Ook bevat een vluchtplan1 of meerdere "alternates", dit zijn vliegvelden in de buurt van de bestemming waar geland kan worden indien er problemen zijn om op de eigenlijke bestemming te landen. Over het geval dat je noemt: er is ooit wel een crash geweest omdat men te lang gecirkeld heeft omdat de bemanning niet (of niet duidelijk) doorgaf aan de luchtverkeersleiding dat de brandstof bijna op was. Daardoor kregen ze geen voorrang en crashten ze dicht bij het vliegveld. Toegevoegd na 3 minuten: Het is een beetje anders dan ik me herinnerde, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Avianca_Flight_52 .

Het simpele antwoord is niet. De piloot dient goed te plannen en waar nodig een 'fuel emergency' af te kondigen en een noodlandingsprocedure in te zetten.

Als een vliegtuig niet kan landen vanwege de mist dan wordt het vroegtijdig aan de bemanning van het vliegtuig doorgegeven . En dan kunnen zij uitwijken naar een ander dichtbijzijnde vliegveld waar zij wel kunnen landen .

Een vlucht wordt strak voorbereid. De piloot weet gewicht, lengte vlucht en weer. Daarnaast is het verplicht een dusdanige hoeveelheid brandstof bij je te hebben dat je ten allertijde een uitwijkluchthaven kunt halen. EN dan bedoel ik niet Schiphol Rotterdam, Maar bijvoorbeeld Schiphol Dusseldorf of London.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100