Waarom zijn vliegtuigen aan de onderkant altijd wit/grijs en zie je de kleuren van de maatschappij alleen op de zijkanten en bovenkant?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Omdat voorbijgangers de onderkant toch niet zoveel bekijken. (Met name reclame aan de onderkant heeft niet zoveel zin: het aanbrengen van reclame kost daar waarschijnlijk doorgaans meer dan dat het opbrengt aan bekendheid.) Verder zijn er trouwens wel degelijk vliegtuigen die de kleuren en motieven van een maatschappij ook aan de onderkant zijn aangebracht.

Hieronder een winnend ontwerp (qua uiterlijk) van Alizée (waardoor volgens sommigen haar (zang)carrière startte - maar dat terzijde) van een vliegtuig. Ook daar gaat de kleur van het ontwerp aan de onderkant door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een verflaag geeft gewicht aan een vliegtuig, dus hoe minder extra toegevoegd gewicht, hoe beter.
Er zijn een paar maatschappijen, die hun naam ook op de ( verder grijze...) buik hebben : Emirates, bijv.
Zodat ze bij de landing, als mensen omhoog kijken naar het overkomende vliegtuig, toch de naam zien.

Bovendien slijt de onderkant het ergste door opspattend water tijdens de start/landing in de regen : vooral, als de reverse-flappen tijdens het afremmen na de landing het regenwater omhoog tegen de romp blazen.

De romp zou dus ook nog vaker gespoten moeten worden dan de zijkant en de bovenkant : dus ook om die reden (kostenbesparing!!) is de buik 'blank'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Een verflaag geeft gewicht aan een vliegtuig, dus hoe minder extra toegevoegd gewicht, hoe beter." Deze redenatie lijkt me onzinnig, want sowieso wordt het HELE vliegtuig geverfd. Als je dat dan toch doet, maakt 't niet uit in welke kleuren dat is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en tóch is het zo, mmm : reden, waarom de KLM de witte laag langs de raampjes smaller heeft gemaakt dan zo'n 10 jaar terug....het hele KLM-personeel kreeg bericht over de grote voordelen qua gewicht van een 1 tint lichter KLM-blauw, en wat dit op jaarbasis aan geld scheelde aan kerosine!!!