Storten vliegtuigen nu minder vaak neer dan in de jaren 70,80 en 90 of horen we er gewoon minder over?

Je ziet op aircrash investigation en vergelijkbare programma's vaak vliegtuigen die neergestort zijn in de jaren 70, 80 of 90.

Hoe zit dat nu, storten vliegtuigen anno nu minder vaak neer dan in die tijd of horen we er gewoon minder over?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja de technologie is veel beter en veiliger nu

Het beste antwoord

Er storten minder vliegtuigen neer. Dat komt omdat vliegtuigen na elke crash veiliger worden, omdat de onderdelen die de crash hebben veroorzaakt worden verbetert.

En waarom je bij programma's als Air Crash Investigation meer hoort over crashes van tijden geleden, komt omdat de afleveringen pas worden gemaakt nadat de oorzaak duidelijk is. Dit duurt soms jaren. Dus veel crashes van de laatste jaren, zijn nog niet helemaal onderzocht. Daarom kan daar dus nog geen aflevering over gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Minder... Het is eigenlijk een geluk bij een ongeluk als er een neerstort. Bij elke crash worden de fouten eruit gehaald, wat zorgt voor steeds betere en veiligere toestellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleinere vliegtuigen storten nog wel eens neer. Omdat ze niet al te hoog vliegen en alleen voor kortere afstanden gebruikt worden. Toen ik in Nairobi was geland was er net een vliegtuig met een hoogwaardigheidsbekleder tegen een berg aan gevlogen (2008). Dat soort ongelukken haalt hier het nieuws niet zo snel. Het vliegverkeer is wel enorm toegenomen, zodat het aantal ongelukken in de brgerluchtvaart per kilometer enorm afgenomen moet zijn ten opzichte van de zeventiger jaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De luchtvaart wordt steeds veiliger. Daardoor storten er per gevlogen kilometer minder vliegtuigen neer dan vroeger.
Maar:
* Er wordt nu veel meer gevlogen dan vroeger waardoor er in absolute zin wel weer meer vliegtuigen neerstorten;
* De vliegtuigen nemen per stuk veel meer passagiers mee dan vroeger waardoor er in absolute zin weer meer passagiers om het leven komen.
Maar: Omdat vliegtuigongelukken steeds minder bijzonder zijn is het voor de nieuwsmedia steeds minder interessant om daar aandacht aan te besteden.
EN: Omdat recente vliegtuigongelukken vaak nog niet helemaal zijn uitgezocht, kunnen ze nog niet behandeld worden in de programma's die je noemt.