Ben je verplicht met een tussenstop vliegticket op de 1e opstapplaats op te stappen?

Ik kan v/a brussel , met KLM via een tussenstop in Amsterdam naar mijn bestemming vliegen. Gek genoeg is dit goedkoper dan überhaupt met KLM v.a Amsterdam te vliegen. Kan je met zo`n ticket (wel helemaal betalen) de vlucht Brussel Amsterdam overslaan. En gewoon op Amsterdam opstappen. Praktisch zou dit mogelijk moeten zijn. Maar ik vermoed haken en ogen in de Praktijk.

12 jaar geleden
25K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ongeveer hetzelfde, maar nog een graadje 'erger' haha. Zo moet ik naar Brussel om vervolgens met de NS hispeed te reizen naar A'dam.
Maar nee helaas, het is niet mogelijk om een deel van je reis te skippen. Een aantal jaar geleden was dit nog wel mogelijk, maar dit is verandert. Ik vermoed rond 9/11.

Antwoorden (2)

Als je niet opdaagt bij de eerste vlucht, vervalt ook meteen de rest van je ticket. Dus je moet dan inderdaad in Brussel opstappen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het lijkt misschien onlogisch, maar dat is het niet: de KLM wil hiermee concurreren met andere maatschappijen die vanaf Brussel vliegen. Ze moeten dan wel een stuk onder de andere prijzen gaan zitten, anders gaat niemand een vlucht nemen met 1 extra segment en overstap. Dit werkt alleen als de KLM nog capaciteit over heeft van Brussel naar Amsterdam (en v.v.), anders zouden ze liever die tickets direct verkopen aan de mensen die alleen tussen die steden reizen. Als je direct vanaf Schiphol wil vliegen zul je dus de gangbare prijs daarvoor moeten betalen, en die ligt hoger.

Toegevoegd na 11 uur:
Bij dit soort vragen kun je het beste de vervoersvoorwaarden van de vervoerder lezen, in dit geval staan die op http://www.klm.com/travel/nl_nl/customer_support/booking_conditions_carriage/article_1_to_5.htm#p3 en daarin staat in artikel III.3 :

Het is onder de Vervoersovereenkomst niet toegestaan om individuele onderdelen (Coupons) van de reis te annuleren. Tenzij anders bepaald in de Tariefvoorwaarden, zal het Ticket niet worden geaccepteerd en verliest het alle waarde en geldigheid indien de Coupons niet gebruikt worden in de volgorde waarin de Coupons zijn uitgegeven (bijvoorbeeld wanneer de Passagier de eerste Coupon niet gebruikt en aan boord gaat op een vertrekpunt die niet de Plaats van Vertrek is, of aan boord gaat op een luchthaven die op het Ticket vermeld staat zonder enige van de voorafgaande Coupons te gebruiken).
gvrox
12 jaar geleden
Frimu2
12 jaar geleden
Ja ik zou zoiets ook niet onaangekondigd doen. Maar zoiets zou toch gewoon gecommuniceerd moeten kunnen worden. Hij maakt immers niet voor niets een tussenstop (om mensen in en of uit te laten stappen.)
gvrox
12 jaar geleden
Nee, al kondig je het aan, dan zullen ze zeggen dat het niet kan. Op de terugweg is het natuurlijk geen probleem om vanaf Schiphol direct naar huis te gaan, en de vlucht naar Brussel te laten vervallen (als je auto daar niet geparkeerd is....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En je bagage dan? Die staat dan wél in Brussel......
Frimu2
12 jaar geleden
Ja de bagage lijkt mij nog het grootste struikelblok. Al kan dit ook prima geregeld worden.
gvrox
12 jaar geleden
Stom van me, inderdaad gaat dat alleen werken als je alleen handbaggage hebt.
Frimu2
12 jaar geleden
Ik geloof dat ik een vervolgvraag moet gaan stellen.
Volgens mij is de 1e vlucht een treinreis. Hiermee vermoed ik de maas in het net te hebben. http://vliegticket.schipholtickets.nl/transport/BookXpress_Hitchhiker/flights.cfml?parameter=5cfqvx6625039ca15.N.1.&Senioren=0&DEP_APCODE=BRU&DEP_APNAME=Brussel&DEP_DATE=%7Bts%20%272012%2D04%2D06%2000%3A00%3A00%27%7D&DEP_AT=allday&Studenten=0&nr_adults=4&filter_allowAirlines=%2A&DES_APCODE=DXB&DES_APNAME=Dubai&nr_infants=0&Roundtrip=1&ecobusfir=eco&nr_children=0&DEP2_APCODE=DXB&DEP2_APNAME=Dubai&DES2_APCODE=BRU&DES2_APNAME=Brussel&RET_DATE=%7Bts%20%272012%2D04%2D15%2000%3A00%3A00%27%7D&RET_AT=allday
gvrox
12 jaar geleden
De vraag met betrekking tot een treinreis als begin is ook al eens langsgekomen hier, ik meen me te herinneren dat de conclusie was dat hiervoor hetzelfde geldt, je moet blijkbaar ook inchecken daar, doe je dat niet dan vervalt het ticket. Heb je al eens bij Emirates gekeken ? Die zullen toch ook wel leuke aanbiedingen hebben voor Dubai.
Frimu2
12 jaar geleden
Ben er erg nieuwsgierig naar. Al is het maar of het dan ook met je koffers geregeld word. En de rest van de incheck dan op het vliegveld vervalt. Ik heb al behoorlijk gezocht maar moet op korte termijn. Zelfs met tussenstops is het al behoorlijk aan de prijs.
Ik zal Emirates eens via hun site bekijken.
Als je alles betaald of betaald hebt, de maatschappij benaderd waar je deze vlucht geboekt hebt en je vraag zo voorlegt, kan het niet zo zijn dat ze dat weigeren. Ze weten dan dat je het eerste deel van de vlucht niet aanwezig zal zijn, en er verder geen kosten zullen zijn, die ten nadelen van de maatschappij zijn. Uiteraard moet alles weer geld kosten en zul je een (klein) bedrag bij moeten betalen, maar je bent niet verplicht om op de eerste opstapplaats op te stappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gvrox
12 jaar geleden
Heb je hier ook een bron van ? Ik heb zojuist een artikel geplaatst van de KLM zelf waarin het tegendeel wordt beweerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6. Annulering van Reserveringen op doorgaande- of retourvluchten
Indien een Passagier niet incheckt voor een vlucht, heeft de Vervoerder het recht diens Reservering te annuleren voor vluchten op de heen- of de terugreis, tenzij de Passagier de Vervoerder voorafgaand heeft geïnformeerd in overeenstemming met de Tariefvoorwaarden (zie, met name Artikel III.3 “Volgorde van de Vluchtcoupons”). Bedoel je dit stuk?? Zou je mij het stukje kunnen sturen waarin het tegendeel beweerd word aub? Ik heb overigens ook geen rekening gehouden met de bagage, en dat is zeker wel een punt. Als straks blijkt dat het toch niet gaat, wat best kan, dan heb ik geen woorden voor de manier waarop de KLM omgaat met haar ''klanten''. De regel dat 1 dik persoon voor 2 stoelen zou moeten betalen, (wat ik vernomen heb, en niet zeker weet) is er een mooi voorbeeld van. Ik kan dit niet of nauwelijks begrijpen, ookal is het zo. Ik zeg niet dat het niet zo is, als het gewoon is zoals het is. Ik geloof het dan wel, alleen snap ik de rede van de omgang met ''de klant'' niet.
gvrox
12 jaar geleden
Zie de toevoeging in mijn antwoord, het gaat om artikel III.3 van de voorwaarden (de relevante tekst heb ik ook geciteerd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb trouwens geen bron helaas. Ik ben uitgegaan van mijn beeld, hoe ik tegen deze vraag en de situatie aankijk. Een soort onbewuste mening misschien :p Maar graag zou ik het stukje willen zien, waaraan jij opmaakt dat het tegendeel word beweerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuus, je had het er idd al bij staan. ''Tenzij anders bepaald in de Tariefvoorwaarden.'' Dus eigenlijk is het een ''ja, nee'' vraag. Of zie ik dit verkeerd? Ik neem aan dat als je een dergelijke reis gaat boeken en je woont in amsterdam, dat je dit toch even nakijkt. Al zou dat in dit geval te laat zijn, (uit de vraag zelf opgemaakt) omdat er dan al overeenkomst is getekend voor die tariefvoorwaarden. (anders zou je het al helemaal niet verplicht zijn.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag kan trouwens ook gesteld worden voordat je de ticket koopt, dus Al zou dat in dit geval te laat zijn, (uit de vraag zelf opgemaakt) omdat er dan al overeenkomst is getekend voor die tariefvoorwaarden. (anders zou je het al helemaal niet verplicht zijn.) mag je weglaten. wederom excuus, ik ben nog niet helemaal wakker denk ik :p
gvrox
12 jaar geleden
In theorie heb je gelijk, het kan nog van de tariefvoorwaarden afhangen; maar in de praktijk geldt dat je alleen onderdelen van een ticket kan annuleren bij een (flexibel) full price ticket, en die zijn belachelijk duur. Vaak zijn het bedrijven die voor hun werknemers die op zakenreis moeten zo'n duur ticket reserveren zodat ze flexibel zijn (als ze onverwacht langer bij de klant moeten zijn e.d.). Als consument ben ik het met je eens dat het een vreemde gang van zaken lijkt, en ik zou het liefst ook zo goedkoop mogelijk reizen. Echter, als iedereen de reis via Brussel gaat boeken en vervolgens in Schiphol gaat opstappen dan zullen die prijzen ook weer verhoogd worden. Het staat de KLM vrij om lagere prijzen aan te bieden voor reizen met extra voorwaarden; dus in wezen krijg je "meer" reis voor een lagere prijs, maar de voorwaarde is wel dat je dat extra stukje reis van hun afneemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met alle respect hoor, maar kan ik ook ergens terug vinden dat je in de praktijk alleen onderdelen van een ticket kunt annuleren bij een ''flexibel full price ticket?? Dat ze belachelijk duur zijn neem ik zonder twijfel, meteen van je aan. Ik ben een jaar terug met een airbus A380 meegevlogen, en had voor de lol even geinformeerd naar de prijzen van een ''business class'' Daar was ik zo van verschoten dat ik het min of meer een misdaad vond om zo'n prijs te vragen. (11 uurtjes vliegen, 1200 eurie's) Maar dan wel een retour, dat dan weer wel :p Dat is voor velen een maandloon, en ik begrijp niet dat er bedrijven zijn die zich dat kunnen permitteren, meer dan 100 euro per uur. Bedankt iig dat je de moeite hebt genomen om mijn vage reacties en vragen te beantwoorden.
Frimu2
12 jaar geleden
Ik heb mijn vraag opnieuw moeten stellen omdat mijn 1e vlucht een treinreis bleek te zijn. Het interessantste antwoord kreeg ik met een kassa filmlink. Het komt er op neer dat de KLM het heel vaag in zijn voorwaarden heeft staan. Maar dat je volgens de wet in je recht staat.
Helaas schiet dit in de praktijk natuurlijk ook niet op. http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/bedrog-vliegtuigmaatschappijen-no-show-no-go/speel/1/
gvrox
12 jaar geleden
Voor 1200 een business class retour op een vlucht van 11 uur lijkt me juist spotgoedkoop. Bij Emirates betaal je voor een vlucht naar New York 1200 euro voor economy (in een A380), en bijna 5000 voor business class. Deze vlucht is wel wat langer dan 11 uur (een dikke 12 uur), maar het zit in dezelfde richting. Ik kon ook niet (snel) vinden waar de tariefsvoorwaarden precies staan, maar ik weet uit ervaring dat full fare tickets (ik gebruikte eerder een foutieve term) jou het recht geven om kostenloos te wijzigen of te annuleren. Maar als je dit soort prijzen kunt betalen kun je voor veel minder geld de directe vlucht vanaf Schiphol nemen. (Bij de KLM het het "Economy Fully Flexible" , http://www.klm.com/travel/nl_nl/plan_and_book/ticket_information/ticket_conditions/index.htm maar of je ook elk los segment kunt annuleren zie ik nergens expliciet))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij was dat ook meer dan 1200 euro. Ik zal er zo van geschrokken zijn dat ik spontaan de prijs ben vergeten :p Het was iig een prijs die ik er nooit voor zou hebben betaald. Die 5000 euro is (zacht uitgedrukt) onbeschoft. Alleen de gedachten al om in zo'n prijzige stoel met een glas champagne over Afrika heen te vliegen, terwijl op 2 km afstand beneden je een moord word gepleegd voor een halve emmer water, is voor mij reden om dit niet te doen. Ik hoop dat ik aan mag nemen dat bij een ''Economy Fully Flexible boekingsklasse'' je elk segment los van elkaar kan annuleren. Anders mogen ze wat mij betrefd die naam veranderen, en waarschijnlijk de prijs ook :p Maar idd, het staat zeer onduidelijk beschreven en ik denk dat dat dan ook weer onderverdeeld is in (voor ons) onbekende regeltjes, waar we pas achterkomen als het zover is of als het te laat is en waarbij KLM het in principe altijd zo kan verdraaien dat zij degene zijn met het laatste woord. Op die tariefvoorwaarden zal ook zeker wel een gouden prijskaartje hangen ja. Ik persoonlijk vind dit pure machtsmisbruik, en dat werd in het filmpje van kassa helemaal duidelijk. (interesant filmpje trouwens) Dit is voor mij een reden om met andere maatschapijen te gaan vliegen dan met KLM. Echt een trieste zaak.
gvrox
12 jaar geleden
Ik zou het pas onbeschoft/machtsmisbruik etc vinden als luchtvaartmaatschappijen exorbitante winsten zouden maken (zoals de oliemaatschappijen), echter, in de luchtvaart is het juist erg moeilijk om over meerdere jaren gemiddeld een normale winst te maken. Afschaffing van "no show = no go" zal alleen maar leiden tot hogere prijzen, dus daar is de consument ook niet bij gebaat. Interessant filmpje, maar arg gechargeerd, de titel alleen al "bedrog" ... je klikt toch bij het boeken aan dat je kennisgenomen hebt van de voorwaarden ? Vooral als je van plan bent om expres een vlucht te boeken die je nooit zult gebruiken is het wellicht verstandig om die voorwaarden ook daadwerkelijk te lezen.