Waarom veroorzaakte de aswolk in IJsland zoveel problemen terwijl er in andere delen van de wereld ook vulkanen zijn ( waarom juist die ) ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Omdat IJsland op een drukbevlogen atlantische route ligt. Dát hakt er behoorlijk in....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat had alles te maken met de windrichting die nam het as mee en verstoorde daarom het luchtruim. Dit kan ook overal op de wereld gebeuren.
12 jaar geleden
Op andere delen van de wereld zijn er ook problemen mee. Alleen heb je daar kennelijk niets over gehoord.
De Mauna Kee is ook een bekend probleem. Maar omdat die vaker uitbarst houdt men daar al rekening mee.
12 jaar geleden
Niet alleen IJsland, vorig jaar ging het in Zuid-Amerika ook mis: http://nos.nl/artikel/247195-luchtruim-zuidamerika-weer-vol-as.html Ik denk dus dat het aan een combinatie van de wolk en het weer (wind, regen etc) ligt en de eventuele vliegroutes. Bij IJsland was het lastig omdat de wolk in beweging was en het moeilijk was te voorspellen welke gebieden (luchtruimen) moesten worden afgesloten en zoja wanneer. http://www.logistiek.nl/experts/id13229-TNO_analyseert_logistieke_gevolgen_van_de_aswolk.html