Wat en hoe werkt het systeem met de ramen van het vliegtui(kleine raampjes) hoe kan die zoveel druk aan hoe werkt dat nou?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

veel druk? valt best mee. ruwweg 0.5 bar onderdruk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo gaat het alleen in films ja, in het echt is dat onzin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol, er zijn vliegtuigen geland waarbij een deur miste, of een deel van het dak;). Dus wat de 1e reactie zegt gebeurd alleen in films.
De kleine raampjes zorgen ervoor dat er slechts kleine 'zwakke plekken' gemaakt worden in de romp. hoe kleiner het raampje is, hoe sterker. De krachte waarbij een ruit breekt hangt samen met de grootte: Naarmate de ruit groter wordt, ontstaat aan de randen een grotere spanning omdat ed totale kracht op de ruit groter wordt (Totale kracht: Druk * oppervlakte).

Daarbij wordt een vliegtuig niet op de druk gehouden die op zeenivo heerst, maar o een druk die normaal rond de 2 km hoogte heerst. Hiermee wordt de druk op de ruiten ook gereduceerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe het precies werkt nog wel ! Nou door druk verschillen enz verandert de romp (de buis) ja alle berekeningen over druk zijn heel belangrijk , alles moet in even redigheid meebewegen ! Maar veel belangrijker (ja ik hou wel van wat te prikkelen ) is de vorm !!! Wat ja dat heet het comet effect . Te erg het heeft vele mensen levens gekost . Een heel dure les . Vierkante raampjes , kunnen niet goed gelijkmatig mee bewegen , scheuren in het aluminium tot gevolg , ja dat ging niet goed ! Helaas , pas na vele ongelukken , heeft men dit eerst niet begrepen fenomeen ,in de ontwerpen kunnen gebruiken