(Straal)Vliegtuigen vliegen weleens door de geluidsbarriere heen, wat een harde knal geeft, zijn hier ook voorwaarden aan verbonden?

Ik doel hiermee op, zijn er richtlijnen voor dat er tussen bepaalde tijden niet door de geluidsbarriere gevlogen mag worden etc.

Er is toch zoiets als een Db overschreiding? Of geldt dat niet in de luchtvaart?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Straalvliegtuigen mag in het algemeen door een geluidsbarrière heen. Echter zijn hier per land regels voor opgesteld op welke hoogte dit mag. Hoe hoger dit gebeurt hoe minder last de bewoonde wereld er van heeft. In het algemeen mag het niet (te laag) boven bewoonde gebieden.

Boven Nederland mag een militair vliegtuig alleen door de geluidsbarrière indien er een noodsituatie is, bijvoorbeeld bij een onderschepping van een ongeïdentificeerd vliegtuig in ons luchtruim. Bij een oefening in principe niet.

Boven Zeen en internationale wateren is het toegestaan.

Extra:

Bij het "klappen van een zweep" gaat het uiteinde ook door de geluidsbarrière. Dit is ook niet verboden.

Toegevoegd na 23 seconden:
Edit: Mag = mogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks Attitude! Kan je dan uitleggen waarom in Breda en ommestreken toch regelmatig een klap wordt waargenomen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar ligt de militaire vliegbasis Gilze-Rijen. Vandaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat snap ik, maar het mag toch niet? Of vliegt er zo regelmatig een ongeïdentificeerd vliegtuig ons ruim binnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.omroepbrabant.nl/?news/153508882/Knal+West+Brabant+door+testvlucht+F16.aspx Daar staat het ook rond Breda, maar deze kwam toevallig van Volkel af (Noord-Oost-Brabant). In een geval van een test mag het wel als het maar hoog genoeg is. Alleen op lagere hoogtes mag men door de geluidsbarrière gaan in zo'n geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article6728518.ece/F16's-met-luide-knal-door-geluidsbarriere- Hier nog meer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, vandaar dat ik het ook vroeg. we hebben het hier op het werk altijd over de knal en dat het zo grappig is dat je dan na 10 sec op twitter al de eerste mensen hoort. (Zoek op twitter maar op '#Knal lang:nl') En toen vroegen we ons dat af. Thnx voor je hulp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jep, dat staat in die berichten ook. Het zou kunnen dat "mogelijke knallen" in een geval van een testvlucht van tevoren worden aangegeven (heb dit als ik me niet vergis wel eens gehoord). Ben hier niet zeker van. Ikzelf woon zo'n 8 km van Vliegbasis Volkel vandaan. Nooit knallen, wel oefenvluchten etc. Ze komen nagenoeg over mijn huis aanvliegen als ze gaan landen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wel leuk! Vliegtuigen blijven mooie dingen om nara te kijken.. :) Nou super bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik kan de vraag nog niet sluiten. maar denk dta het antwoord met al deze reacties erbij wel volledig is :)