Hoe heet het volgende verschijnsel?

Vlogen gisteren van Bali naar Singapore, tijdens de vlucht was er in eens een hele harde knal, en het vliegtuig bewoog heftig op en neer. Schrokken natuurlijk heel erg. De piloot legde uit dat er een vliegtuig boven ons vloog vandaar deze knal. Dit komt zelde voor vertelde hij.
Hoe heet dit verschijnsel? en hoe onstaat het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk ging dat vliegtuig sneller dan t geluid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet het vliegtuig sneller gaan dan 1200 km pu, zo hard gaat hij ook weer niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet je dat? Ze werde
Toch van boven ingehaald door een ander vliegtuig? Het was niet zijn vliegtuig waar hij inzat.
amigo
12 jaar geleden
volgens mij correct al staat er geen verdere uitleg bij + ter compensatie van die minnen Volgens mij ligt de grens bij ruim 1000 km/hr dat halen vliegtuigen tegenwoordig wel hoor
amigo
12 jaar geleden
ps
de correcte waarde is 1235 km/hr (bij 20 graden) in lucht en wordt lager bij lagere temperatuur (1194 km/hr bij 0 graden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook plus. Zou niet weten waarom dit niet zo kunnen. Als ze ingehaald werden door een straaljager die op dat moment door de barriere ging kan dat het verklaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was een ander passagiersvliegtuig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien had tie haast :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft het niks te maken met turbulentie???
Ik denk toch dat het er mee te maken heeft dat andere vliegtuig door de geluidsbarriere ging. Zie de bijgevoegde link daar kun je goed op zien hoe de schokgolf zich gedraagt, daar zouden jullie dus inzitten als je eronder vloog.

Maar wel apart dat ze dat er niet even bij vertelden. Zal nog verder zoeken. Ik heb het trouwens ooit zelf ook gehad maar weet dus niet meer hoe en wat, WEL dat je je rot schrikt!!!

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik las het nog eens beter en volgens mij komt het omdat dat andere vliegtuig harder gaat dan het geluid. Daardoor heeft hij constant zo'nkegelvormig golffront achter zich aan. En daar zijn jullie dus doorheen gevlogen

Toegevoegd na 11 minuten:
oeps, zie ook de tweede link, er staat toch al veel info op GV

Toegevoegd na 1 uur:
hier nog een hele mooie link (wel engels). maar ERG leerzaam.

noemden ze het soms de mach factor trouwens?
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hebben het wel uitgelegd, maar weet het woord niet meer. Het was een ongeveer hetzelfde effect als een schip in het water, wat vervolgend golven veroorzaakt. Maar weet het niet zeker meer, wat hij precies vertelde. Was allang blij dat het niets ernstig was. + voor al het opzoeken:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zoekt er een woord voor, gebruikte hij dopplereffect of geluidsbarrière?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen van beide. Het heeft ook niets met geluidsbarriere te maken, denken we.
Ik *weet* het niet, maar een logische verklaring kan zijn dat het toestel dat je passeerde op vrijwel gelijke frequentie zit qua motor geluid. Hierdoor kan interferentie optreden, oftewel: Versterking van het geluid, meer dan je zou verwachten.